آموزش باغبانی

شرایط پرورش و نگهداری گیاه آکمه آ

شرایط نوری مناسب آکمه آ :

هرگز گیاه را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. جوش می تواند به تدریج به شرایط روشنایی روشن عادت کند. از کاشت آن در مجاورت آسفالت ، دیوارهای سفید یا ساختمانها یا هر سطح با بازتاب زیاد خودداری کنید. ؛ به

توجه داشته باشید که آناناس از استرس ، سفید شدن و یا سوختگی رنج می برد.

بیش از 2.5 سانتی متر مالچ بریزید و حداقل از آن استفاده کنید. کودها به راحتی جوانه ها را می سوزانند ، بنابراین از آنها کم استفاده کنید.

تعداد کمی از گونه های این گیاه در برابر نمک مقاوم هستند. بهتر است آنها را در گلدان بکارید و در این شرایط کشت ، نمایش و کنترل آنها تسهیل می شود.

این خانواده تقریباً در هر خاکی می تواند رشد خوبی داشته باشد ، فقط در صورت تخلیه مناسب و ایجاد شرایط تنگ ، هنگام رشد سیستم ریشه دارای اسیدیته کمی خنثی است.

آبیاری گیاه آکمه آ

گیاهان آکمه آ به طور کل در برابر خشکی خاک نسبتا مقاوم هستند و انجام عمل آبیاری پیاپی و قبل از خشک شدن سطح خاک و یا ماندگاری آب در اطراف ریشه های گیاه یکی از دلایل پوسیدگی و از بین رفتن این گیاه است.

بنابراین زمانی آنرا آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق حدود چند سانتیمتر خشک شده باشد. در مورد این گیاهان بهتر است که همواره مقداری آب در فضای داخلی و حفره وسط گیاه که ناشی از قرار گیری برگها به دور هم است، وجود داشته باشد. بنابراین حتی اگر خاک نسبتا خشک شود اما در این حفره مقداری آب داشته باشد مشکلی برای گیاه پیش نخواهد آمد.

توجه داشته باشید که آب مانده و کهنه در این قسمت میتواند منجر به شیوع برخی بیماریها و همچنین فعالیت برخی آفات شود بنابراین هر ماه یک مرتبه و حداکثر هر ماه ماه یک مرتبه با کج کردن گیاه این آب را خالی کرده و آب تازه بریزید. اگر برای پر کردن این فضا از آب مقطر استفاده کنید نیز بهتر است.

همچنین این گیاه از رطوبت هوا لذت می برد بنابراین می توان برنامه غبارپاشی روزانه را بخصوص در صبح هنگام اجرا کرد تا به شادابی بیشتر گیاه کمک شود.

 

دما مناسب گیاه آکمه آ

این گیاه در تابستان دمای ۲۱ تا ۳۰ درجه و در زمستان تا ۱۸ درجه را تحمل می کند اما تحمل هوای خیلی سرد را ندارد.

خاک و کوددهی گیاه آکمه آ

گیاهان آکمه آ به خاکی سبک با زهکش خوب نیاز دارند. در واقع باید گفت که نگهداری از این گیاهان بسیار آسان است اگر شرایط خاکی مناسب داشته باشند. خاک سنگین و زهکش نامناسب خاک دلیل اصلی پوسیدگی این گیاه و از بین رفتن آن است.

مثلا می توان از مخلوط خاکی حاوی یک سوم پوسته خرد شده درختان + یک سوم پرلایت یا شن + یک سوم پیت موس و یا یک قسمت خاک برگ+ یک قسمت شن دانه درشت استفاده کرد.برای کوددهی این گیاه می توان در طی فصل تابستان از کودهای کامل همانند ۱۰-۱۰-۱۰ با نصف غلظت و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته با یک سوم غلظت هر ۶ هفته یکبار استفاده کرد در طول فصل رشد، آکمه آ را با استفاده از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید. گیاه نیاز به کود دهی زیادی ندارد پس آن را به دفعات کم انجام دهید.

 

تکثیر گیاه آکمه آ

زمانی که عمر گل آکمه آ تمام شد و ساختار گل شروع به خشک شدن کرد، آن را از پایه بچینید و از گیاه جدا کنید. بعد از این مرحله گیاه مادر شروع به تولید گیاهچه می کند.

بعد از اینکه گیاهچه ها اندکی رشد کردند، می توان آنها را با احتیاط از گیاه مادر جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل در گلدان کوچکی با خاک تازه کاشت.

گیاهچه ها را بعد از کاشت در محیطی نسبتا گرم قرار دهید سیستم ریشه ای گیاهچه ها در این زمان کوچک و ضعیف است.

مواظب باشید که واژگون نشوند و از درون خاک بیرون نیایند.البته می توانید گیاهچه ها را به همان صورت در کنار گیاه مادر نگه دارید تا دسته ای از آنها دور گیاه اصلی را بگیرد.

نحوه تعویض گلدان گیاه آکمه آ

آکمه آ های بالغ نیاز به تعویض گلدان ندارند. گلدان آکمه آ را تا زمانی که کوچک است عوض کنید و بعد از رشد مجدد، آن را در گلدان بزرگ تری بکارید و وقتی گیاه به گل رفت، تعویض گلدان را متوقف کنید.

بعد از بلوغ، گیاه شروع به تولید گیاهچه می کند، با جدا کردن گیاهچه ها از گیاه مادر و کاشت آنها در گلدانی جداگانه، فضا و انرژی برای رشد گیاهچه های جدید ایجاد می شود.

 

آفات و بیماریهای گیاه آکمه آ

ااز آفات این گیاهان می توان به شپشکها و کنه های گیاهی اشاره کرد .

پوسیدگی ریشه یکی از شایع ترین بیماریهای این گیاهان است که معمولا به دلیل نامناسب بودن زهکش خاک و یا آبیاری بیش از اندازه روی می دهد.

تحریک گلدهی گیاه آکمه آ

ابتدا باید بدانیم که این گیاهان باید از مرحله جوانی به مرحله بلوغ وارد شوند تا بتوانند گل بدهند و این مسئله ممکن است مدتی طول بکشد.

در مورد گیاهان بالغ نیز امکان دارد که گلدهی صورت نگیرد حتی اگر شرایط محیطی مناسب باشد که در این صورت می توان با یک روش خانگی آنها را به گلدهی وادار کرد. بدین صورت که آ ب محفظه میانی گیاه را با کج کردن گلدان خالی کنید.

سپس گیاه را در کیسه پلاستیکی بزرگی که تمامی حجم گیاه را در بر گیرد قرار دهید و در داخل کیسه نیز یک عدد سیب قرار دهید و حدود ۱۰ روز صبر کنید. میوه سیب ماده اتیلن را از خود آزاد می کند که این ماده تولید گل در این گیاه را تحریک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *