آموزش باغبانی

آشنایی با گیاه بنفشه فرنگی و خواص آن

معرفی گیاه بنفشه

بنفش یک گیاه چند ساله است و دارای گلهای معطر به رنگ بنفش تیره است ، سفید در بهار تا تابستان ظاهر می شود ، دارای گلهای رنگارنگ و سرسبز است. گل های معطر در شکلات ، چای ، کیک ، نوشیدنی خوراکی هستند. بنفشه یکی از گیاهان دارویی است که در درمان اگزما و تبخال بسیار مفید است. در این مقاله می خواهیم خصوصیات و خصوصیات این گیاه را بررسی کنیم.
از جمله کاربردهای این گیاه می توان به کاشت در لبه ها ، حاشیه ، نزدیک به گیاهان پیاز بهاره ، کاشت در درختان ، باغ های صخره ای ، گلدان ها ، سبدهای آویز اشاره کرد.

گیاهان گل بنفشه

بنفشه گونه ای از بنفشه است و گونه ای دو لپه ای از سه رنگ بنفشه و سایر گونه های بنفشه است ، این گونه های ترکیبی Viola x wittrockiana یا Viola tricolor hortensis نامیده می شوند. نام پنسی یا پنسی بخشی از نام رایج انواع دیگر بنفشه است که در اروپا گل وحشی محسوب می شود. گاهی اوقات برخی از انواع غیر مرتبط مانند Pansy Monkeyflower را نیز Pansy می نامند.
اگرچه در آزمایشات اولیه از بنفشه های سه رنگ بی رنگ برای علف های هرز گیاه استفاده شد ، ولی ویلیام ریچارد ، باغبان لیدی ماری الیزابت بنت ، دختر ارل تنکرویل ، از این روش برای تولید بنفشه استفاده کرد. پنسی باغ جدید در سال 1813 در باکینگهام شایر با ترکیبی از بنفشه زرد و گونه های روسی این گیاه توسط ویلیام تامسون ایجاد شد.
بنفشه معمولاً گیاهی است که در هوای بسیار سرد رشد می کند و حتی در دوره گلدهی نیز در برابر سرما مقاوم است. این گیاه همچنین در محیط آفتابی یا نیمه آفتابی و در خاک خوب زهکشی می شود. برخی از انواع این گیاه دو ساله و در سال دوم گل می دهند. این گیاهان گرما را دوست ندارند و در مناطق گرم گل نمی دهند.

مشخصات بنفشه

بنفشه در طب سنتی به سه رنگ معروف است و گیاهی از خانواده Violaceae است که انواع مختلفی از آن نیز در تخت گل ها کاشته می شود. این گیاه با توجه به ارقام مختلف یک ساله و دو ساله و در بعضی موارد چند ساله است. در برخی ارقام بدون مو و گاهی مویی است. ترکیب شیمیایی این گیاه حاوی یک گلوکوزید زرد به نام ویولا کوئرستین است.
گل بنفشه دارای دو گلبرگ است که تا حدودی روی هم چیده شده و همچنین دارای دو گلبرگ کناری است که در مجموع از مرکز به گلبرگ پایین متصل شده اند. در تصویر دو گلبرگ بزرگ را می بینید که روی هم قرار گرفته اند و دو گلبرگ کناری و یک گلبرگ پایین با کمی کنگره و ریش در مرکز.

گل

خواص بنفشه فرنگی

هر روز ۲۰ گرم از آن را در دو لیوان آب سرد دو ساعت بخیسانید، بعد دو دقیقه بجوشانید، ده دقیقه دم کنید و آب باقی مانده را صاف کرده، سه قسمت کنید و صبح و ظهر و شب هر باریک قسمت از آن را یک یا دو ساعت قبل یا بعد از غذامیل کنید و مدتی این عمل را ادامه دهید:

  • محرک است
  • خون را تصفیه میکند
  • پوست صورت را زیبا میسازد
  • واریس و رماتیسم را درمان میکند
  • اگزما، جوش های قرمز پوست، کورک، تب خال و دمل را مرتفع می سازد.

ریشه‌ی این گیاه نیز دارای فواید است و اگر آب دمکرده ی آن را بنوشید، قی آور است، ضمناً به مقدار کم برای قطع اسهال خونی کودکان استفاده می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش گل میخک

آموزش کاشت و تکثیر گیاه خوشبوی عطر چای

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

separator line

همچنین میتوانید برای سفارش نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *