آموزش باغبانی

۱۰ روش ارگانیک کنترل آفات

اگر باغ شما به آفات آلوده است ، اولین قدم شناسایی آفات است. از آفت عکس گرفته و آن را با سایر عکسهای موجود در اینترنت مقایسه کنید و از یک باغبان سوال کنید. پس از شناسایی آفت ، می توانید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. روش های کنترل آفات بسیاری از جمله مواد شیمیایی ، مواد معدنی و تکنیک های باغبانی استراتژیک در دسترس است. در اینجا ده روش موثر آورده شده است:

اسپینوزاد:

از این گزینه می توان با خیال راحت در محصولات میوه و سبزیجات استفاده کرد. اسپینوزاد یک باکتری پایه خاکی است که آفات باغ مانند کرم های کیسه ای ، سوسک های مته ، سوسک ها ، هزارپاها ، تارتانچما و کرم کلم را از بین می برد. وقتی اسپینوزوآ خشک می شود ، حشرات مورد استفاده آنها را از بین می برد. برای جلوگیری از تخریب زنبورهای عسل و حشرات مفید ، بهتر است عصر آنها را اسپری کنید ، زیرا این حشرات مفید غیرفعال هستند.

روتنون:

 یک نابود کننده عالی آفات است که برای اکثر پستانداران سمی می باشد و به طور طبیعی در روی ساقه ی بعضی گیاهان یافت می‌شود.از این ماده با احتیاط در کنار حوضچه ها و دریاچه ها استفاده می شود چون روتنون برای ماهی ها بسیار سمی است. روتنون سوسک های برگخوار، شته ها و تریپس ها را بر روی میوه و سبزیجات می کشد.کمی صبر کنید چون این ماده شیمیایی برای عمل کردن به چند روز زمان نیاز دارد.

پیرترین:

پیرترین ،یکی از پرمصرف ترین حشره کش های گیاهی در ایالات متحده آمریکاست.پیرترین از گل داوودی استخراج می‌شود که برای بیشتر پستانداران سمی نیست، از این رو انتخابی بی خطر می تواند باشد.این حشره کش یک بازدارنده قدرتمند و سریع است حتی در دورهای کم. بعد از قرار گرفتن در معرض آن،اکثر حشرات پرنده کشته می شود اما نه همیشه.بعضی از تولیدکنندگان، پیرترین را با محلول های مرگبار ترکیب می‌کنند تا از کشته شدن حشرات اطمینان حاصل کنند.

BT:

BT مخفف کلمه Bacillus thuringienisis یک نوع باکتری است که مصرف آن توسط حشره باعث از بین رفتن آن می‌شود. از آنجا که تنها پس از خوردن برگ توسط آفت، این حشره کش اثر می‌کند برای حشرات مفید کاملا بی خطر خواهد بود. آن را خارج از نور مستقیم خورشید اسپری کنید(چون تاثیر آن را تا چند ساعت کاهش میدهد.)این عمل را 7 تا 10 روزتکرار کنید . محصولات بی تی به طور بالقوه می تواند شامل گونه‌های اصلاح شده ژنتیکی باشد بنابراین مطمئن شوید که بسته بندی را مطالعه می کنید تا محتویات فرمول را بررسی کنید.

Neem :

روغن neem از یک نوع درخت آسیایی استخراج می‌شود که مانع رشد و چرخه حشرات می شود. ماده فعال آن، اسادیراکتین ، باعث می‌شود که حشرات آلوده کمتر غذا بخورند و به آرامی رشد کنند این یک گزینه خوب برای کسانی است که هنوز مشکل هجوم افات ندارند و صرفا می‌خواهند شروع به کاهش میزان آفات بالقوه کنند. با توجه به اثرات در حشرات جوان و حشراتی که رشدی سریع دارند مانند کرم کدو. سوسک سیب زمینی. کلورادو.سوسک لوبیای مکزیکی.بهترین کارایی را دارد.

خاک دیاتومه:

 اگر شما مخالف استفاده از مواد شیمیایی در اطراف محصولات خود هستید  حتی با توجه به مقدار کم دیاتوم خاک.این پودر که در واقع از دیاتوم های فسیل شده تشکیل شده از گونه جلبک ها هستند.دیاتوم ها  اسکلت سختی دارند و وقتی پودر در تماس با حشره قرار می‌گیرد لبه‌های تیز آن بدن حشره را خراش داده و باعث مرگ آنها پس از دو هفته، در اثر کمبود آب می شود.دیاتوم ها بسیار ریز هستند و به انسان حیوانات خانگی آسیبی نمی رسانند. از خاک دیاتومی بهتر است در مواقع خشک استفاده شود چون هنگام خیسی اثر آن بسیار کمتر می شود در حالی که حشرات داخل خانه را هم هدف قرار می‌دهد ،سوسک های ژاپنی،کرم ها،مگس ها،کنه ها،سنجاقک ها،حلزون ها و گونه های دیگر را هم از بین می‌برد؛ و باید با احتیاط استفاده شود چون باعث مرگ حشرات مفید نیز می‌شود.

 مواد معدنی، مانند گوگرد

 برخی از مواد معدنی نیز می‌توانند برای کنترل آفات استفاده شوند.گوگرد در حالت مایع،پودر و خمیر به فروش می‌رسد و باعث کنترل تارتنچه،سیلید ها و تریپس ها میشود.آن را برای سبزیجات مانند لوبیا، سیب‌زمینی و نخود و گوجه استفاده کنید. در حالی که برای انسان غیر سمی است ولی میتواند باعث اذیت شدن پوست و چشم ها شود.

 

حشرات مفید:

همه ی حشرات نه تنها ویرانگر نیستند بلکه مفید هم هستند زیرا به حشرات دیگر حمله کرده و آن ها را میخورند. شما باید این حشرات را جذب باغچه ی سبزیجات خود کنید. کفشدوزک ها، توربال ها، سوسک های خاک زی ، و برخی انواع زنبور ها از این دسته حشرات هستند ، برای جذب این نوع حشرات، سعی کنید این گیاهان را در اطراف باغچه ی خود بکارید: گل گندم، نعنای کوهی، چمن های زینتی، رازیانه، بیدمشک، ذرت و گل مروارید.

کشت همراه:

کشت همراه یک تکنیک باغبانی است که در آن برای کنترل آفات، حداکثر بهره برداری از فضا، افزایش بهره وری از محصول و برای گرده افشانی گیاهان مختلف در نزدیکی یک دیگر کاشت میشوند و محصولات زیستگاهی برای حشراتی فراهم میکنند که از حشرات دیگر که از گیاه همسایه تغذیه میکنند، استفاده کنند.

اطلاعات مفصلی را میتوان در بسیاری از وبسایت ها پیدا کرد،
اما در این جا چندتا از بهترین موارد را ذکر میکنیم:

هویج میتواند توسط گیاهان اطرافش محافظت شود، مثلا تربچه
هایی که در نزدیکی هویج می رویند در برابر مگس های زمینی از آن محافظت میکنند (مگس
ها از بوی بد تربچه ها دوری میکنند).

موش ها با یک ردیف از علف های هرز، دفع میشوند. موش های کور
را یک ردیف لوبیا و خرگوش ها را پیاز دور میکند.

محصولات تله گذاری:

در حالی که ممکن است محصولات شما آفات ناخواسته را جذب کنند
، شما میتوانید از همین نظریه برای دور نگه داشتن آفات از محصولات خود استفاده
کنید. محصولات تله گزینه ای برای حشرات و آفات هستند تا شما بتوانید محصولاتی که
میخواهید برداشت کنید را در برابر آفت زدگی حفظ کنید.

محصولات تله معمولا با سایر محصولات(یک ردیف در میان)، یا در اطراف محیط و قبل از محصولات دیگر کاشته میشوند تا حشرات پرنده را جذب کنند. تله گذاری خود را با زمان تهاجم آفت ها، هماهنگ کنید.

اگر محصولات تله درگیر آفت زیادی شدند، میتواند به سادگی
تله ها را نابود کنید.البته این اتفاق ممکن است نیفتد، چون آفات مفید هم ممکن است
به آن تله ها جذب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *