آموزش باغبانی

چگونه از گیاهان خانگی مراقبت کنیم؟

کود دهی به گیاهان خانگی

هرگز سعی نکنید لقاح را با تغذیه یکی کنید. گیاهان انرژی خود را از نور می گیرند نه از طریق کود. اگر نور کافی برای گیاه نباشد و گیاه رشد خوبی نداشته باشد ، کوددهی بیشتر ضرر خواهد داشت. گیاهان یا گیاهانی که تازه خریداری شده اند و گلدان های خود را جایگزین کرده اند ، نباید چندین ماه به آنها غذا داده شود تا از مواد مغذی در فصل رشد خود استفاده کنند.
گیاهان برای رشد سالم به سه عنصر اصلی نیاز دارند: نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K). این موارد همیشه در برچسب ها ذکر می شوند: به عنوان مثال ، 6-12-4 ، 6٪ نیتروژن ، 12٪ فسفر و 4٪ پتاسیم. اکثر کودها همچنین حاوی عناصر کمیاب مانند منیزیم ، بور ، آهن و … هستند که گیاهان برای رشد نیاز دارند.

به طور کلی، کود‌های غنی از نیتروژن (عدد اول) سبب رشد سالم و سبز شاخه‌ها خواهند شد، در حالیکه کود های غنی از فسفر (عدد دوم) باعث رشد ریشه های خوب و گلدهی می‌شوند. کودهایی که غنی از پتاسیم هستند (عدد سوم) کمک خواهد کرد تا ذخایری برای گیاهانی که دوره ی خفته دارند ایجاد شود.

کود حاوی 30-20-20 برای رشد برگ مفید خواهد بود و بیشتر برای گیاهان شاخ و برگ دار توصیه می‌شود، در حالی که برای گیاهان گلدار، کود های غنی از فسفر  مانند 15-30-15 پیشنهاد میشود. بیشتر گیاهان شاخ و برگ دار، با کودهای همه کاره یا کودهای با نیتروژن بالا سازگار هستند، در حالیکه کودی که فسفر زیادی دارد برای گیاهان گلدار خانگی مناسب است.

تغذیه دائمی

اکثر گیاهان این روزها در مخلوطی از گلدان های کم خاک رشد می کنند که کمبود مواد مغذی را در آنها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا کود دهی منظم برای این گیاهان بسیار مهم باشد. یک راه برای اطمینان از اینکه گیاهانتان،  کود مورد نیازشان را دریافت می‌کنند، استفاده از یک روش تغذیه ثابت است.

یک کود مایع یا محلول در آب برای یک برنامه ماهانه طراحی کرده و دوز آن را به یک چهارم برسانید. به عنوان مثال، در صورتی که برچسب اعلام کند، باید یک بار در ماه به میزان یک قاشق چای خوری خالص در هر 4 لیتر استفاده شود، آن را در هر آبیاری با میزان ¼ قاشق چای خوری در هر 4 لیتر اعمال کنید. یک بار در ماه، گیاه را به سینک ببرید و آن را با دقت  با آب آشامیدنی و از طریق گلدان بشویید، تا زمانی که کود بیش از حد تخلیه شود.

انتخاب کود برای گیاهان خانگی شما

کودهای مایع آماده برای استفاده، طرز کار راحتی دارند، اما گران هستند زیرا شما برای آب آن‌ها هزینه می‌پردازید. کودهای محلول در آب، که در شکل های پودری یا کریستالی موجودند، به همان اندازه کارآمد هستند، اما از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند زیرا شما خودتان آن را به آن آب اضافه می کنید.

بعضی افراد کود هایی که آهسته آزاد می‌شوند را ترجیح می‌دهند. این کودها در فرم دانه‌ای موجود می باشند که با خاک یا ستون ها و قرص‌هایی که به درون گلدان فرو می‌کنیم، مخلوط می‌شوند. دوره مصرف آن‌ها هر چند ماه یکبار است.

گیاهی دربرابر شیمیایی

هر دو کودهای آلی و شیمیایی در غلظت‌های متنوع زیادی وجود دارند. از آنجاییکه کودهای شیمیایی مورد استفاده در گیاهان خانگی به محیط خارج نمی‌رسند، حتی تولیدکنندگانی که در خارج از منزل از کودهای آلی استفاده می‌کنند، اغلب در مورد استفاده از مواد شیمیایی در گیاهان اتاق نشیمن خود حرفی نمی‌زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *