آموزش باغبانی

معرفی کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا 

کاکتوس مامیلاریا هانیانا

کاکتوس مامیلاریا هانیانا یا Mammillaria haniana گونه ای گلدار از m.hahniana است. کاکتوس بانوی پیر نام دیگر این کاکتوس است. Mamillaria Haniana مانند اکثر کاکتوس ها بومی مکزیک است و در برابر کم آبی و گرما بسیار مقاوم است. در واقع این کاکتوس یکی از گیاهانی است که در نگهداری آن مشکلی نخواهید داشت!
علاوه بر مکزیک ، این کاکتوس بندرت در بسیاری از مناطق ، از جمله آریزونا ، سیلووم اسپرینگز ، آرکانزاس ، دره کاسترو ، کالیفرنیا ، تمپلتون ، کالیفرنیا و ویستا یافت می شود.
کاکتوس مامیلاریا هانیانا با ظاهری سلطنتی و بسیار شیک برای افرادی که می خواهند گل های خاصی داشته باشند یک انتخاب عالی است.
هانیانا ظاهری کروی با موهایی به شکل تیغ سفید و گلهای صورتی یا بنفش در حلقه های بالایی دارد ، به همین دلیل او را بانوی پیر نیز می نامند.

شکل ظاهری کاکتوس mamilaria hahniana

شکل این کاکتوس استوانه ای و گاه کروی است که حدود 15 سانتی متر عرض و 50 سانتی متر ارتفاع دارد. مامیلاریا هانیانا در بهار (اواسط) و تابستان (کاملا) گلهای زیبا ، متمایز قرمز و گاهی بنفش تولید می کند. گونه های آهکی نادر در این گونه دیده می شود که همیشه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان بوده است.

نگهداری از کاکتوس Mamillaria hahniana

Cactus Mamillaria hahniana شرایط آفتابی و تهویه مناسب را در تابستانهای گرم و تابش مستقیم نور خورشید را در فصول دیگر ترجیح می دهد. دمای مناسب برای آن در تابستان حداقل 30 درجه سانتیگراد است. حداقل دما در زمستان تا 10 درجه است ، می تواند درجه حرارت زیر 4 درجه را برای مدت زمان محدود تحمل کند. اگر شرایط نگهداری ممیلاریا مناسب باشد ، در اواخر زمستان شکوفا می شود.
آبیاری باید در ماه های زمستان محدود شود تا مقاومت گیاه در برابر سرما افزایش یابد. در تابستان پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید. به آبیاری آن توجه کنید زیرا بسیار مستعد پوسیدگی است. پوسیدگی باعث قهوه ای شدن گیاه می شود.

 

شرایط کلی نگهداری کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

نور

کاکتوس مامیلاریا هانیانا نیازمند نور زیاد و فیلتر شده است. در بهار و تابستان اگر در حیاط منزل جای دارد حتما از آفتاب سوزان ظهر دور نگه داشته شود. نهال جوان بهتر است در سایه نگهداری شود.

دما

دمای مطلوب کاکتوس مامیلاریا هانیانا 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. در زمستان در مقابل کاهش دما بایستی از این گیاه محافظت شود.

آبیاری

کاکتوس مامیلاریا هانیانا در بهار و تابستان هفته ای یک الی دو مرتبه بسته به خشکی خاک و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد. حتما دقت شود موقع آبیاری خاک گلدان خشک باشد. استفاده از قطره مخصوص کاکتوس توصیه می شود.

خاک

تعویض گلدان را هر سال در فصل بهار انجام دهید. خاک مناسب برای کاکتوس مامیلاریا هانیانا باید اسیدی باشد. مخلوطی از ماسه، کمپوست و کمی خاکبرگ پوسیده بستر پیشنهادی برای مامیلاریا می باشد.

 

تکثیر کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

برای تکثیر کاکتوس مامیلاریا هانیانا می توانید از دو روش بذر و قلمه زدن اقدام کرد. کاشت بذر معمولا در بهار امکان پذیر می باشد. حدود یک هفته بعد از کاشتن بذرها شروع به جوانه زنی می کند. بهترین روش تکثیر برای این گیاه قلمه زنی در تابستان است. بدین منظور به وسیله چاقوی تیزی که با الکل ضدعفونی شده قطعاتی از گیاه را برداشته و پس از خشک شدن شیره لاتکس در ماسه بکارید.

بهتر است قلمه ها را به مدت 1 تا 2 ساعت در سایه قرار دهید تا خشک شود. بستر کاشت قلمه ها باید مرطوب باشد.مامیلاریا به خاک های قلیایی علاقه مند است. با مخلوط نمودن ماسه و کمپوست می‌توان بستر خوبی برایش تهیه کرد. گلدان آنها را ترجیحا در فصل بهار تعویض و همیشه گلدان هایی به اندازه ریشه گیاه انتخاب می‌شود.برای تغذیه اش از کود کاکتوس استفاده کنید گرچه نیاز چندانی به کود ندارد. از کودهای کم نیتروژن هم یک یا دو بار در سال و در فصل رشد می توان استفاده کرد.

عوارض و درمان کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی از عوامل شایع این گیاه می باشد. آبیاری منظم و گلدان مناسب این عارضه را در مامیلاریا هانیانا پیشگیری می کند. شپشک آرد آلود نیز عامل دیگر خسارت به این گیاه می باشد که با سموم دیازینون و مالاتیون قابل کنترل است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *