آموزش باغبانی

معرفی ‫درختچه قیچ‬‎ و کاربردهای آن‬

آشنایی با درختچه های قیچی

بوته درختچه ای است با شاخه های چوبی زیادی که به صورت پراکنده در مناطق بیابانی در جوامع گیاهی دشت درمنه وجود دارد. متوسط ​​ارتفاع این درختچه تا 1.5 متر است. قیچی در مناطق مختلف ایران ، قفقاز ، افغانستان و پاکستان پخش می شود.
زیستگاههای اصلی قیچ در ایران جنوب شرقی شاهرود ، خراسان ، زنجان ، دامنه های مشرف به کوه سفید آب و دشت کویر ، ارتفاعات انارک و چوپانان است. قیچی معمولاً در خطوط 1 تا 2 میلی متر “زیستگاه های چوبی” ایجاد می کند.
دامنه ارتفاعی زیستگاه قیچ در دامنه های کوهستانی سفید آب آب بین 2 تا 2 متر از سطح دریا است. قیچی گیاهی بومی مناطق خشک و نیمه خشک در خاک های شور ، قلیایی و قلیایی است که عمدتا “از نظر آهک فراوان است” و رشد خوبی دارد. گلهای زرد این درختچه زودرس است و معمولاً در اواسط ماه مارس ظاهر می شود.
به دنبال آن ، میوه های بالدار حاوی سه دانه در اوایل ماه مه ظاهر می شوند. وجود “باله های میوه ای” نسبتاً بزرگ حرکت بذرها توسط باد را تسهیل می کند. این گیاه از طریق بذر و قلمه قابل تکثیر است.

ویژگی های گیاهان بوته های قیچی

“قیچی” بوته ای با شاخه های چوبی فراوان است که در مناطق کویری در جوامع گیاهی دشت درمنه پراکنده شده است. متوسط ​​ارتفاع این درختچه تا 1.5 متر است. قیچی در مناطق مختلف ایران ، قفقاز ، افغانستان و پاکستان توزیع می شود.
زیستگاههای اصلی قیچ در ایران جنوب شرقی شاهرود ، خراسان ، زنجان ، دامنه های مشرف به کوه سفید آب و دشت کویر ، ارتفاعات انارک و چوپانان است. قیچی ها معمولاً زیستگاه های چوبی را در 5 تا 3 میلی متر خطوط خطی تشکیل می دهند.
گلهای زرد این درختچه زودرس است و معمولاً در اواسط ماه مارس ظاهر می شود. به دنبال آن ، میوه های بالدار حاوی سه دانه در اوایل ماه مه ظاهر می شوند. وجود باله های میوه نسبتاً بزرگ ، حرکت بذرها توسط باد را تسهیل می کند.

توزیع جغرافیایی درختچه های قیچی

زیستگاههای اصلی قیچ در ایران جنوب شرقی شاهرود ، استان یزد ، خراسان ، زنجان ، دامنه های مشرف به کوه سفید آب و دشت کویر ، ارتفاعات انارک و چوپانان است. قیچی معمولاً زیستگاههای چوبی را بصورت طبیعی در خطوط استوایی 5 تا 8 میلی متر تشکیل می دهد. قیچی گیاهی بومی مناطق خشک و نیمه خشک در خاک های شور ، قلیایی و شور است که بیشتر غنی از آهک است.
گلهای زرد این درختچه بالغ است و معمولاً در اواسط مارس ظاهر می شود. به دنبال آن میوه های بالدار حاوی سه دانه وجود دارد که در اوایل ماه مه ظاهر می شوند. وجود باله های میوه ای نسبتاً بزرگ حرکت دانه ها توسط باد را تسهیل می کند.

درختچه

شرایط محیط رشد درختچه قیچ

دامنه ارتفاعی رویشگاه قیچ در دامنه های کوهستانی سفید آب بین ١٠٠٠ تا ٢٠٠٠ متر از سطح دریا است. قیچ گیاهی است بومی مناطق خشک و نیمه خشک که در خاک های شور، قلیا و شور و قلیایی که عمدتاً دارای آهک فراوان است، بخوبی رویش دارد.

روش تکثیر درختچه قیچ

این گیاه بوسیله بذر و قلمه قابل تکثیر است

کاربردهای درختچه قیچ

  • گونه های قیچ از مهمترین گیاهان مراتع نیمه خشک و خشک محسوب می شوند و مورد تعلیف دام قرار می گیرند.
  • درختچه قیچ برای توسعه پوشش گیاهی در اراضی شور و قلیایی و همچنین تثبیت و حفاظت خاک کاشته می شود.
  • چوب این گیاه به مصرف سوخت محلی می رسد.
  • این گیاه همچنین دارای خواص دارویی با اثر ملین، دفع کرم های انگلی و استعمال خارجی برای ناراحتی های چشمی است.

separator line

بیشتر بخوانید:

راهنمای کاشت درخت به و نگهداری از آن

روش کاشت و نگهداری درخت چنار

راهنمای کاشت درخت فلوس و خواص آن

separator line

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *