آموزش باغبانی

فوت و فن پرورش گل فوشیا

فهرست مطالب

معرفی گل زیبای Fuchsia

فوچیا ، با نام علمی Fuchia Hybrida ، از خانواده گل مغربی است. بومی آمریکای جنوبی ، آمریکای مرکزی و نیوزیلند است. این گل در ایران به گل آویز ، گل یادگاری و گل گوشواره معروف است.
این گیاه به دلیل شکل و نوع گلها و رنگ منحصر به فرد در جهان بسیار محبوب است. Fuchsia یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که می توانید در خانه ، باغ یا گلخانه خود نگهداری کنید. شاخه های این گل زیبا به دلیل وزن خوشه های گل خم می شوند و انواع مختلفی دارند.

گیاهشناسی از گلهای Fuchsia

گلهای این گیاه در مناطق معتدل در تابستان ، پاییز و در مناطق گرمسیری در تمام طول سال آویزان و شکوفا می شوند. رنگ های گل در سفید ، قرمز تیره ، آبی ، بنفش ، نارنجی و سفید مایل به زرد موجود است. قابل ذکر است که این گیاه در میان مرغ مگس خوار محبوبیت زیادی دارد زیرا این پرنده به دلیل منقار بلند ترجیح می دهد از گیاهان بومی تغذیه کند.
این گیاه دارای یک ساقه بلند و باریک است به دلیل سنگینی گلهای انتهایی آن خم می شود. گلهای جذاب و زیبای آن نه تنها گلخانه ها بلکه خانه ها و سایبان ها را در تابستان زینت می دهد. با پیشرفت تکنولوژی ، متخصصان در این زمینه ارقام Fuchsia را بهبود بخشیده و نوع ترکیبی آن در برابر سرما و گرما مقاوم است.
نکته قابل توجه در مورد گلدهی فوشیا این است که طول عمر گلهای فوچیا بسیار کوتاه است و وقتی گلها پژمرده شدند و دوره گلدهی آنها تمام شد ، جوانه ها را هرس کنید تا گیاه برای گلدهی سال آینده آماده شود. .

شرایط نگهداری از گل فوشیا

نگه داری از فوشیا یا گیاه آویز کار چندان مشکلی نیست، کافی است به برخی نیاز های اولیه این گل توجه کنید. از جمله این نیازها می توان به نور کافی، آبیاری به موقع و مناسب، کود مناسب و در نهایت هرس به موقع گیاه اشاره نمود.

نور: فوشیا به نور بسیار زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد. اگر آن را در فضای باز قرار می دهید توجه کنید مکانی را انتخاب نمایید که در ساعات بسیار گرم روز خصوصا در تابستان ها، فوشیا در سایه قرار بگیرد. چرا که فوشیا به غیر از آفتاب ملایم صبح ها و یا نزدیک غروب توان تحمل آفتاب مستقیم را ندارد اگر فوشیا را در گلدان و پشت پنجره قرار می دهید بهتر است در اواسط روز پرده را بکشید و اجازه ندهید نور مستقیم آفتاب روی گیاه بتابد.

آبیاری : نیاز آبی این گیاه با توجه به دما متغیر است. در بهار و تابستان بهتر است دو الی سه بار در هفته آن را ابیاری کنید. باید به این نکته دقت کنید که خاک فوشیا نباید خشک شود و همیشه باید کمی رطوبت داشته باشد. البته این به معنای خیس و غرقابی بودن خاک نیست. بلکه تنها رطوبت داشتن خاک کافی است. در اواخر پاییز و زمستان که گل فوشیا نیاز به استراحت دارد باید از آبیاری زیاد پرهیز شود و تقریبا هر ده الی 14 روز یکبار آبیاری گردد.

دما: برخی گونه های فوشیا به سرما مقاوم هستند ولی در کل بهتر است دمای هوا کمتر از 15 درجه نباشد. برای گلدهی دمای مطلوب بین 20 تا 26 درجه است. ریشه های فوشیا به گرما بسیار حساس هستند. پس بهتر است از گلدانهای سفالی و یا سرامیکی و چوبی برای آن استفاده کنید تا گرمای محیط را به ریشه ها انتقال ندهند. گلدانهای پلاستیکی خصوصا اگر رنگهای تیره داشته باشند گرما را خیلی سریع به ریشه انتقال می دهند و باعث خرابی گیاه می شوند.

خاک: خاک مناسب برای گل آویز باید مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ، ورمی کمپوست و مقداری شن و ماسه باشد. در مجموع خاکهای سبک با زهکشی مناسب برای فوشیا توصیه می شوند.

کود دهی: کود مخصوص گلدهی را هر دو هفته یکبار به صورت محلول به این گیاه بدهید. قبل از ریختن کود مطمئن شوید خاک خشک نباشد و کمی رطوبت داشته باشد.

 

روش ازدیاد و تکثیر گل فوشیا

تکثیر این گیاه از سه روش کاشت بذر ، قلمه زدن و ریشه دار کردن در آب امکان پذیر است .

کاشت بذر : بذر برداشت شده را می توان در فصل بهار در خاک مناسب کاشته و گل فوشیا را از این طریق تکثیر کرد .

قلمه زدن : در اواسط فصل بهار و یا اوایل فصل پاییز می توان این گیاه را از طریق قلمه زدن تکثیر کرد ، برای قلمه زدن باید ساقه ای دارای برگ که گل دار نیست و سختی متوسطی دارد انتخاب کرده و به اندازه 10 سانتی متر به شکل اریب بریده و در خاکی مخلوط از ماسه و خاک برگ کاشت .

دمای محیط در هنگام کاشت قلمه باید 16 تا 18 درجه سانتی گراد باشد و دقت کنید که قلمه ی جوان در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار نگیرد .

ریشه دار کردن در آب : برای ریشه دار کردن قسمتی از گیاه را در آب قرار داده و پس از رشد ریشه در آب تا 8 سانتی متر می توان آن را به گلدان انتقال داد .

بهترین زمان خرید فوشیا

بهترین زمان خرید گل‌های فوشیا در اوایل بهار یعنی دقیقاً قبل از زمانی است که شکوفه‌های زیبا شروع به شکفتن می‌کنند. هنگام خرید توجه کنید که گیاه تازه و آبدار باشد. همچنین مطمئن شوید که گیاهتان عاری از هرگونه حشره، آفت و یا مشکلی باشد. همچنین دقت کنید که شاخه‌های هر گلی که شکوفه داده است شل و پژمرده نباشد.

اگر گیاهتان را از طریق خرید آنلاین و یا مجله‌های گل و گیاه تهیه می‌کنید حتماً اطمینان حاصل نمایید که این مراکز خدمات پس از فروش و یا تضمین تعویض گیاه دارند تا اگر احیاناً گیاهتان دارای هر مشکل و یا نقصی بود بتوانید به‌راحتی آن را پس داده و یا تعویض کنید.

درباره ی گل‌های زیبای فوشیا

خرید گل فوشیایی که از قبل کاشته شده و تا حدی رشد کرده است کار بسیار آسانی است اما شما می‌توانید از ابتدا بذر گیاهتان را خودتان بکارید و آن را پرورش بدهید.

شاید بتوان گفت که این می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر و تکرار نشدنی باشد چراکه بعد از مدتی گیاهی به طول 4 الی 9 فوتی با گل‌ها و شکوفه‌های صورتی و بنفش‌رنگ بی‌نظیرشان شمارا به‌کلی غافلگیر خواهند کرد. این گل‌ها در طول تابستان و تا نیمه‌های پاییز مهمان شما خواهند بود و به محل نگهداری گل‌هایتان زیبایی خاصی خواهند بخشید.

 

عطر و رنگ زیبای گل فوشیا

باور اینکه چنین گیاه زیبا و دل‌فریبی عطر و بوی بسیار ضعیفی داشته باشد اندکی سخت است. خوشبختانه، این گیاه نقص خود یعنی عطر و بوی ضعیفش را با ظاهر زیبا و رنگ‌هایی بی‌نظیر جبران کرده است که به‌قدری زیبا است که هرکسی با دیدن آن محو تماشای این گیاه شده و دقت کمتری به عطر و بوی ضعیف آن می‌کند.

بیماریها و عوارض گل فوشیا

  • در تابستان ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است و گلها ظاهر نمی شوند:

    نور کافی نیست.گلدان ها را به محل پرنورتری منتقل کنید.گیاه افتاب را به راحتی تحمل میکند ولی مواظب اشعه ی مستقیم خورشید باشید.اگر این علائم در زمستان مشاهده گردد به علت گرمی هواست.گیاه را به محل خنکتری منتقل نمایید.

  • برگ ها سقوط می نمایند:

    تشنگی عامل ان است.فورا گیاه را ابیاری و غبارپاشی کنید،ابیاری را تنظیم کنید.

  • در پائیز و زمستاسن ساقه ها سبز می مانند:

    هوا خیلی گرم و ابیاری بیش از اندازه است.در پائیز و زمستان هر دو هفته یکبار ابیاری کنید و اجازه دهید گیاه به استراحت بپردازد.

  • گیاه رشد فوق العاده ای داشته و گلها ظاهر نمی شوند:

    گیاه از زیاد بودن عنصر غذایی در رنج است،تغذیه ی مصنوعی زودتر از موعد انجام شده است.تغذیه را متوقف نموده تا کلها ظاهر شوند،سپس تغذیه نمایید.

  • بعد از خشک شدن گلها نهنجها باقی مانده اند :

    نهنج ها را حذف کنید،گیاهانی گیاهانی که از طریق بذر تکثیر شده اند نهنجهای انها بزرگ است و در هنگام تشکیل بذر در نهنج کلیه ی انرژی گیاه متوجه بذر میگردد،بهتر است گیاهانی را که به وسیله قلمه تولید شده اند انتخاب نمایید،حذف نهنجها طول دوران گلدهی را بیشتر میکند.

  • برگهای جدید ریز باقی ماندند و گلها ظاهر نمی شوند:

    کمبود عناصر غذایی در خاک عامل آن است،گیاه را با مود غذایی مصنوعی طبق دستور تغذیه نمایید تا گلها ظاهر شوند.

  • برگها زرد شده و سقوط می کنند:

    ابیاری بیش از اندازه عامل ان است و ممکن است خاک گلدان ها باتلاقی شده باشد،در فاصله ی بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید نمایید،اجازه ندهید اب اضافی در گلدان ها باقی بماند.

  • غنچه ها باز نمی شوند و گلها کمرنگ هستند :

    هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید.

  • زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده ی انها تشکیل می شود:

    حشره افت عامل ان است،با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی زخم ها را خیس و یا هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد(مواظب گلها باشید)

  • گلها پس از باز شدن همراه با برگها سقوط می کند:

    هوا خشک و تاریک است،گیاه را غبارپاشی و به محل پرنورتری منتقل کنید.

  • لکه های سفید رنگی روی برگها مشاهده می گردد :

    عامل ایجاد خسارت غبارپاشی در افتاب است،اگرجه گیاه احتیاج به غبارپاشی شدید دارد،ولی این عمل را در افتاب انجام ندهید.

  • برگها در زمستان میریزند :

    هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

  • برگها سیاه می شوند:

    عامل ان استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی است،از انها استفاده نکنید،برگهای گیاه را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمییز کنید.

  • حشرات ریزی روی برگها و جوانه ها ظاهر می شوند:

    با سم حشره کش طبق دستور هر هفته یکبار گیاه را سمپاشی نموده تا حشرات از بین بروند. زیبایی گلهای اویزان چنان مورد توجه است که هر سال واریته ی جدیدی به بازار عرضه میشود.گیاه را پس از خریداری به محل خنک و نور فراوان منتقل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *