آموزش باغبانی

روش کاشت و نگهداری پلکترانتوس آمبوینیکاس

معرفی Plectranthus ambuinicas

Plektrantus ambuinicas گیاهی زینتی است که نام های زیادی دارد اما در ایران به Plektrantus معروف است. نام های دیگر این گیاه نعنا مکزیکی ، آویشن اسپانیایی و گل گاو هند است. همانطور که مشاهده می کنید ، باغبان در ابتدا مطمئن نبودند که این گیاه چیست و همه به آن نامی دادند! اما باید بدانید که این گیاه نه نعناع است و نه آویشن و نه گل گاو زبان. اما این گیاه چیست؟ Plectranthus یک گیاه سبز است که به طور دائمی در مناطق استوایی و مناطق دیگر گلدان رشد می کند.
برگهای مخملی Plectranthus ، این گیاه خانگی خوب و دلربا ، معطر ، کوچک و جذاب است. لبه های برگ ها ممکن است سفید باشد. گلهای این گیاه به شکل شیپور و به رنگهای سفید ، صورتی و بنفش است. وقتی گیاه در جای خود قرار گرفت می توان گفت دیگر نیازی به نگهداری ندارد!
Plectranthus به سرعت در گلدان خود رشد می کند و آن را با سرهای سبز پر می کند. از این گیاه می توان برای پخت و پز نیز استفاده کرد ، اما مراقب باشید زیرا برگها رایحه قوی دارند و نباید زیاد خورده شوند.
Plectranthus از 30 تا 90 سانتی متر رشد می کند و عرض آن به 60 تا 90 سانتی متر می رسد. Plectranthus در تابستان شکوفا می شود و در فصول دیگر می توانید از زیبایی برگ های آن استفاده کنید. همانطور که گفتیم ، وقتی گیاه در خاک مستقر می شود و به شرایط عادت می کند ، احتیاج به نگهداری خاصی ندارد و در برابر خشکی مقاوم است.

شرایط ذخیره سازی Plectranthus ambinicas

روشنایی
در خارج از خانه ، Plektrantos در مکانهایی با سایه ، مانند بالکن ، پاسیو و تا حدی سایه دار – نیمه آفتاب ، به خوبی رشد می کند. می توانید گیاه را در مکانی قرار دهید که فقط چند ساعت نور صبح داشته باشد. اما اگر گیاه را در محیط داخلی پرورش دادید ، آن را در جایی که نور و آفتاب دارد قرار دهید. البته ، plectranthus می تواند نور کمتری را تحمل کند
سیستم های آبیاری
هر از گاهی گیاه را آبیاری کنید. Plectranthus نیازی به آبیاری منظم ندارد. هفته ای یکبار آبیاری کافی است.

خاک

این گیاه مقاوم به خشکی را در خاک خوب زهکشی کنید. گیاه را در گلدان بکارید. می توانید آن را در کنار سایر گیاهان سایه دوست مانند بگونیا ، حنا ، فوشیا و حسن یوسف بکارید.

درجه حرارت

این گیاه به سرما حساس است و باید از هوا و باد سرد دور باشد ، در غیر این صورت می میرد. اگر گیاه را در گلدان می کارید و آن را در فضای باز پرورش می دهید ، با نزدیک شدن به فصل زمستان ، آن را داخل خانه بیاورید. اما اگر در باغ است ، آن را با پتو یا پلاستیک بپوشانید (اگر گیاه را با پتو می پوشانید ، باید پتو را در طول روز بردارید تا گیاه بتواند نور را جذب کند).

 

کود دهی پلکترانتوس آمبوینیکاس

پلکترانتوس را ماهی یک بار با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

گلدهی پلکترانتوس آمبوینیکاس

این گیاه در مناطق استوایی در اواخر زمستان تا اواسط بهار گل تولید می‌کند. انتظار نداشته باشید پلکترانتوس در مناطق سرد که به صورت گیاهی یک ساله پرورش داده می‌شود گل بدهد.

تکثیر پلکترانتوس آمبوینیکاس

پلکترانتوس از طریق قلمه گیری تکثیر می‌شود. برای تکثیر گیاه به این روش، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است.

تعویض گلدان پلکترانتوس آمبوینیکاس

پلکترانتوس خیلی سریع رشد می‌کند و گلدانش را پر می‌کند. در این هنگام یا می‌توانید گیاه را یک هرس درست و حسابی کنید و یا می‌توانید آن را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید. برای تعویض گلدان، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود.

خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

 

آفات و بیماریهای پلکترانتوس فورستری

  • ساقه ها خم شده و گیاه خود را انداخته است : گیاه تشنه است، فوراً آبیاری نمایید، غبارپاشی را نیز فراموش نکنید.
  • برگ ها رنگ پریده اند و رشد گیاه کند شده است : نور کافی نیست، گیاه را به محل روشن تر با نور غیرمستقیم انتقال دهید.
  • نقاط قهوه ای روی برگ ها نمایان شده است : مواد براق کننده شیمیایی عامل آن است، از آنها استفاده نکنید. در صورت لزوم از غبارپاشی و یا پارچه نرم و اسفنج مرطوب حهت تمیز نمودن برگ ها استفاده کنید.
  • برگ ها خم شده و می ریزند : هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل گرم تری منتقل نموده، غبارپاشی در سایه را فراموش نکنید.
  • برگ ها زرد رنگ می شوند و می ریزند :

    خاک گلدان باتلاقی شده است، زهکش را بازدید و آب زیر گلدانی را خارج کنید،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید، ته گلدان با آب زیر گلدانی در ارتباط نباشد.

  • سفیدک آرد مانند روی ساقه مشاهده می گردد و برگ ها نرم و آبکی شده اند : عامل آن قارچ «بوتری تیس» است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است، گیاه را به محل گرم تری منتقل نموده و آبیاری و غبارپاشی را تا رفع علائم کمتر یا متوقف کنید.
  • برگ ها چروک دار هستند و خشک می شوند : گیاه از تابش اشعه مستقیم آفتاب در رنج است، گلدان را به محل مناسب تر منتقل نمایید، برگ های خشک را حذف نمایید.
  • برگ ها در حالیکه سبز هستند سقوط می کنند : کمبود عناصر غذایی خاک گلدان عامل آن است، با تغذیه مصنوعی هر ۳ هفته یکبار کمبود را جبران کنید.
  • شاخه ها منحرف و دراز هستند : سن گیاه بالا است، از گیاه به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.
  • برگ ها زرد و تار عنکبوت در سطح زیرین آنها مشاهده می شود : عامل آن کنه ریز قرمز است، گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید، غبارپاشی و تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *