آموزش باغبانی

روش کاشت و تکثیر درختچه های مینیاتوری

درختچه های مینیاتوری

بوته یا بونسای مینیاتوری همان درخت است ، اما در اندازه کوچکتر ، که منشا اصلی این نوع کشت در چین و تایلند است و حدود 2 قرن در جهان مشهور است ، و نمونه کاملی از زیبایی و شگفتی است .
هرچه فونداسیون به درخت اصلی آن نزدیکتر و شباهت بیشتری داشته باشد ، از ارزش و عمر بالاتری نیز برخوردار است ، البته می توان چین و چروک هایی بر روی تنه درخت پی ایجاد کرد و یا با روش های خاص به شکل خاصی شکل گرفت. اما زندگی واقعی بنسای از پوست آن شناخته شده است. همه فرق پوست کاج 20 ساله و پوست 80 ساله را می دانند. همین اختلافات در بونسای کاج کاملاً مشهود است.

انواع بوته های مینیاتوری

بونسای افتاده: آنها سریعتر رشد می کنند و به نور ، آب و خاک قوی تری نیاز دارند. نگهداری از آنها دشوارتر است زیرا باید به بن آویز به موقع سرد شود تا خواب زمستانی کند. بونسای ایرانی بیشتر گنج است. مدل ارزان بن سای 2 تا 3 ساله است و یک صندوق عقب اصلی و تقریباً ضخیم دارد که چندین شاخه دارد اما بن سای واقعی باید بیش از 20 سال سن داشته باشد. مانند: نارون ، بلوط ، ابریشم ، سیب و …
بونسای همیشه سبز: در مقابل ، گیاهان همیشه سبز معمولاً با سرعت کمتری در طبیعت می چرخند و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا زرد شوند و از برگ آنها بریزند. به طور کلی ، سبزی ها همیشه به آب کمتری نیاز دارند و خاک آنها دانه درشت است. مانند: درخت کاج

بونسای

علت کوچک ماندن درختچه های مینیاتوری

بنسای کوچک ارتفاعی کمتر از ۱۰ سانتی متر دارد و بنسای متوسط در اندازه های ۱۰-۳۰ سانتی متری می باشد. بنسای بزرگ هم ارتفاعی به بزرگی ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر دارد. پس درختان بنسای در ابعاد مختلف وجود دارند. برای اینکه یک بنسای زیبا و جذاب داشته باشید کافیست بذر درخت یا گیاهی که دوست دارید را تحت تاثیر غذا و نور و رطوبت قرار دهید. پس وقتی به درختی که کاشته ایم مواد مغذی کافی نرسد کوچک می ماند و این دقیقا هدف ما می باشد. و در مقابل اگر بنسای را در باغچه بکارید و خاک غنی و تغذیه خوب داشته باشد به درخت بزرگی تبدیل می شود.

بنسای بذر خاصی ندارد، مثلا برای داشتن یک بن‌سای کاج، می‌توانید از بذر‌‌ همان گیاه کاج بهره ببرید. نگهداری از بن‌سای از‌‌ همان بذر شروع می‌شود. کار‌شناسان این رشته در‌‌ همان سال اول کاشت، ریشه‌هایش را هرس و آن را در شرایط خاص نگهداری می‌کنند تا درخت زیاد رشد نکند و مینیاتوری باقی بماند.

انتخاب محل مناسب برای درختچه های مینیاتوری

یکی از نکات مهم برای نگهداری از درختچه های مینیاتوری این است که به غیر از اجزای اصلی در ظرف، باید هر چیز دیگری را از آن حذف کنید. این کار نوعی پالایش گیاه است که یکی از اقدامات نمادین در فلسفه های ژاپنی محسوب می شود.

ژاپنی ها در پرورش بنسای بر تعادل نظم و فرم دادن آن به حالت مثلثی شکل در قسمت خارجی تاکید دارند که خود، نوعی نماد است.

انتخاب محل مناسب برای بنسای اهمیت بسزایی دارد، زیرا باعث می شود که گیاه برای سال ها سالم و شاداب بماند و به شما انرژی بدهد.

برعکس اگر محل انتخاب شده مناسب نباشد، نه تنها به خوبی رشد و نمو نمی کند، بلکه از بین خواهد رفت. پس باید به عواملی مانند نور، سایه، نحوه آبیاری، رطوبت و حتی میزان تحمل گیاه توجه کرد و در صورت سهل انگاری کوتاه مدت، می تواند بر عمر گیاه موثر واقع شود.

درختچه

نکات مهم در خرید درختچه های مینیاتوری

حتما گیاه بنسای را در فصل بهار که زمان رشد و شکوفایی آن است، بخرید. از فروشنده محل نگه داری، نام گیاه و… را بپرسید تا بتوانید به خوبی از آ ن نگهداری کنید.

با یک انگشت ساقه گیاه را کمی فشار دهید، در صورتی که سفت و محکم نباشد، به اصطلاح ریشه در داخل خاک لق باشد؛ یا رشد آن به اندازه ی کافی صورت نگرفته یا ریشه در حال پوسیدن است که خرید آن پیشنهاد نمی شود. به دقت به برگ های آن نگاه کنید که از نظر اندازه و سالم بودن، برگ ها و ساقه ها با هم مطابقت داشته باشند.

برای پی بردن به بیماری حشره زایی و آلوده نبودن به بیماری، نوک شاخه ها و برگها و محل اتصال به ساقه را به دقت بررسی کنید تا آفت نداشته باشد. پس از انتخاب گیاه، از فروشنده بخواهید که آن را با روزنامه بپوشاند؛ زیرا تغییر درجه حرارت ناگهانی گیاه، باعث ریزش برگ های آن می شود.

از کود دادن به گیاه برای مدتی خودداری کنید و چنانچه پس از گذشت چند روز، تعدادی از برگ های تحتانی آن زرد و پژمرده شد، نگران نباشید؛ این حالتی است که گیاه برای بقای خود در محیط جدید انجام می دهد.

طبیعی است که گیاه در طی پذیرش شرایط محیطی جدید، برگ های پیر و پایینی خود را از دست دهد. هرگز برگ های زرد را از ساقه جدا نکنید و اجازه دهید این کار به صورت طبیعی توسط خود گیاه صورت بگیرد. گیاه بنسای احتیاج به هرس دارد و برای تقویت این گیاه از کودهای مخصوص بنسای استفاده کنید و هر دو سال یک بار خاک آن را تعویض نمایید.

درخت کوچک

روش کاشت و تکثیر درختچه های مینیاتوری

پرورش درختچه های مینیاتوری از طریق بذر

بذرها را از درختی که قصد پرورش آن را دارید جمع آوری کنید .سپس بذرها را در مراحل اولیه جوانه زنی بکارید و بونسای مینیاتوری را با مراقبت به فرم دلخواه تربیت نمایید .این روش بسیار وقت گیر می باشد و صبر و حوصله بسیار می طلبد .اما از طرفی دیگر رضایت خاطر بیشتری را نصیب شما می کند.در این روش بهترین فصل کاشت بذر اواخر فصل باران یا اوایل فصل بهار می باشد .

روش های تهیه جعبه کاشت بذر و کاشت بذر درختچه های مینیاتوری

برای تهیه جعبه کاتش میتوانید از یک گلدان و یا یک جعبه چوبی 15 سانتی متری که دارای سوراخی در کف آن می باشد استفاده کنید .این سوراخ برای زه کشی به کار میرود .سوراخ را قطعه کوچکی از توری پلاستیکی یا تکه های سفالی بپوشانید .این کار به بهبود زهکشی و جلوگیری از کاهش خاک این طبق و یا گلدان کمک خواهد کرد.

مراقبت از جعبه کاشت بذر درختچه های مینیاتوری

بعد از  آبیاری بونسای مینیاتوری ،بذرها را با ورقه ای از شیشه پوشانده می شوند .این کار روطبت درونی را حفظ می نماید .سپس جعبه را در سایه قرار می دهیم و هنگامی که سطح خاک خشک می شود دوباره به همان طریق آبیاری می نمایم .آبیاری بیش از حد مضر می باشد و موجب پوسیدگی بذر خواهد بود .همچنین رطوبت که در نیمه فضای شیشه جمع می شود هر روز صبح و عصر باید پاک شود .

 

جمع آوری درختچه های مینیاتوری از طبیعت

علاقه مندان بونسای مینیاتوری همیشه به گیاهانی که در طبیعت رشد می کند توجه دارند و از خود می پرسند که آیا ممکن است این گیاهان را در گلدان کاشت و برای بونسای پرورش داد؟ در طبیعت ممکن است گیاهان جالبی را پیدا کنیم که تنه ای موج دار و خزنده و یا بادخورده دارند .مامیتوانیم در یک روز تعطیلی و یا روزی که وقت کافی برای جستجوی یک نمونه گاهی را داریم به دنبال چنین گیاهانی بگردیم .

کاشت و مراقبت از درختچه های مینیاتوری

گلدان سفالی مناسبی که سوراخی در انتهای آن موجود باشد انتخاب کنید .سوراخ مورد نظر را با توری پلاستیکی و یا تکه سفال بپوشانید وسپس مقداری سنگ ریزه و یا شن در کف گلدان پخش نمایید .پوشش پلاستیکی و همچنین خزه یا چمنی را که بر روی ریشه قرار داده بودید بردارید .سپس ریشه هایی را که دچار آسیب شده اند قطع کنید .بعد از آن هنگام کاشت گیاه از خاک باغچه و کود استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

با روش کاشت درخت انگور و نگهداری از آن آشنا شوید

راهنمای کاشت درخت به و نگهداری از آن

راهنمای کاشت درخت فلوس و خواص آن

separator line

همچنین میتوانید برای خرید نهال از سایت باغ نت دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *