آموزش باغبانی

روش نگهداری و تکثیر سنبل آبی

معرفی اسطوخودوس آبی

 سنبل آبی یک گیاه آبزی چند ساله از تیره Eichhornia در خانواده Pontederiaceae ، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی ، به ویژه حوضه آمازون است. این گیاه اغلب در مناطق خارج از دامنه بومی خود به عنوان گونه ای مهاجم شناخته می شود.
سنبل آبی یکی از گیاهان با رشد سریع است و به خوبی شناخته شده است. همچنین ، تولید مقادیر زیاد دانه و توانایی ماندگاری سی ساله از دیگر مشخصات است. برخی از پرورش دهندگان معروف در عرض دو هفته آن را دو برابر می کنند.
هورنتیا به دلیل راکد بودن آب در مناطق گرمسیری به شدت رشد می کند و به دلیل مساحت زیاد رودخانه ها و باتلاق ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در برخی مناطق مانند استرالیا می شود (از جمله اختلال در زندگی ماهیان). و سایر گیاهان آبزی). این گیاه آنقدر سطح آب را می پوشاند که جابجایی حتی قایق ها نیز دشوار است.

گیاهشناسی از سنبل آب

سنبل آب ممکن است 1 متر بالاتر از سطح آب رشد کند. دارای برگهای پهن ، ضخیم ، براق و بیضی شکل به طول 10 تا 20 سانتی متر و روی سطح آب شناور است. اسطوخودوس آبی در جنوب پاکستان در استان سند و در رودخانه سند فراوان است.
ریشه های بنفش بنفش آزاد و یک ساقه مستقیم دارد که روی آن 8 تا 15 گل جذاب قرار دارد. بیشتر سنبل آبی صورتی است و شش گلبرگ دارد. شکوفه بنفش آبی ممکن است با Limnobium spongia اشتباه گرفته شود.
این گیاه می تواند دریاچه ها و استخرها را کاملاً بپوشاند و از رسیدن نور خورشید به گیاهان آبزی و همچنین ماهی ها و لاک پشت ها و از بین رفتن آنها جلوگیری کند ، اما اگر اصلاح نژادی کنترل شده باعث پاکیزگی شود و به تأمین اکسیژن در استخرهای ساخته شده توسط انسان کمک کند.
گلهای آبی شبیه گل های اسطوخودوس تولید می کند. به سرما حساس است و زمستان های معتدل را تحمل نمی کند.

نگهداری از اسطوخودوس آبی

هوای آزاد و نور متوسط ​​برای این گیاه مناسب است و همچنین دمای شب نباید خیلی بیشتر از دمای روز باشد. اسطوخودوس آبی اغلب در تمام تابستان شکوفا می شود. ماندگاری گلها کوتاه و تقریباً یک روز است.
این گیاه بسیار مقاوم است و ظرفیت بالایی در جذب فلزات سنگین از جمله کروم ، کبالت ، نیکل ، سرب و جیوه دارد که می تواند برای تصفیه فاضلاب صنعتی و همچنین دفع سایر مواد سمی مفید باشد. همچنین آرسنیک را از آب آشامیدنی آلوده پاک می کند و ابزاری مفید در حذف آرسنیک از آب لوله کشی در بنگلادش است.

 

کوددهی سنبل آبی

این گیاه مواد غذایی را به صورت محلول از آب جذب می کند و استفاده از کودهای کامل مایع به صورت دوز مصرفی یک در هزار و ماهانه حداقل یکبار برای این گیاه مناسب است.

روش تکثیر سنبل آبی

تکثیر گیاه به وسیله گیاهچه‌های جدیدی که در انتهای استولونها تشکیل می شود، انجام می شود. سنبل آبی به وسیله دم برگهایی که تغییر شکل یافته‌اند و به شکل اسفنجی در آمده‌اند می تواند روی سطح آب شناور بماند و به وسیله استولون (ساقه‌های رونده یا بندهای ریشه‌زا. همانند توت فرنگی) تکثیر می شود.

کاربردهای سنبل آبی

  • این گیاه برای استفاده در مخازن تولید انرژی و گاز به روش بیوماس (بیوگاز) بسیار کارایی دارد.
  • این گیاه بسیار مقاوم است و ظرفیت بالایی برای جذب فلزات سنگین، از جمله کروم، کبالت، نیکل، سرب و جیوه دارد که می تواند برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و همچنین زدودن سایر مواد سمی مفید باشد. همچنین عامل حذف آرسنیک از آب آشامیدنی آلوده است و یک ابزار مفید در حذف آرسنیک در آب لوله کشی در بنگلادش است.
  • در حیاطهایی که دارای حوض هستند میتواند سنبل را در کنار گیاهان آبزی دیگری مانند نیلوفر آبی و همچنین گیاهان کنار-آب-زی مانند جگن‌ و نخل مرداب نگهداری کرده و ترکیب زیبایی از آنها به وجود آورد.

 

نکات مهم در رابطه با سنبل آبی

این گیاه ممکن است به صورت تک و گلدانی مشکلی نداشته باشد ولی با توجه به سرعت بالای تکثیر این گیاه در آب، این گیاه به عنوان گونه ای مهاجم و خطرناک در کوچک ترین محیط آبی باعث می شود تا از حالت کنترل خارج‌ شده و با گسترش سریع در اکوسیستم، حیات گونه های مختلف جانوری را از بین ببرد.

همچنین سنبل آبی قدرت بالایی در پالایش محیط اطراف خود دارد و فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب که از طریق فاضلاب کارخانه های صنعتی به آب ها وارد می شوند را به خود جذب کند از این‌ رو تجمع سنبل آبی در محیط به‌ شدت خطرناک بوده و می تواند عامل مهمی برای بروز بیماری هایی ازجمله انواع سرطان باشد.

گل سنبل آبی سرطان زاست

سنبل آبی به لحاظ آنکه یک گیاه غیر بومی است، در صورت فراهم شدن شرایط رویشی مناسب، به طور جدی حیات سایر زیست مندان آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می اندازد. ریشه های این گیاه جاذب آلاینده ها، فلزات سنگین و مواد سمی است و بنابر این گیاهی سمی و سرطان زا شناخته شده است.

گل سنبل آبی برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ در تالاب عینک شهر رشت دیده شده است و متأسفانه در حال حاضر در سطح وسیعی از کشور تکثیر و خرید و فروش می شود.

همچنین میتوانید برای خرید نهال به وب سایت باغ نت مراجعه کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *