آموزش باغبانی

راهنمای جامع کاشت و تکثیر درخت سیب

چگونه می توان یک درخت سیب کاشت؟

سیب ها از تیره گلسرخیان هستند. این گیاه یکی از درختان میوه مناطق معتدل سرد است و می تواند دمای 35 درجه تا 40 درجه زیر صفر را تحمل کند. جوانه های سیب باید حدود 1000 تا 1600 ساعت زیر 7 درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شوند ، بنابراین در مناطقی که زمستان گرم دارند عملکرد خوبی ندارند. در مناطقی که رشد سیب معمول است ، در دو ماه آخر رسیدن میوه ، شبهای خنک برای این درخت مناسب است ، در غیر این صورت میوه ها طعم خوبی نخواهند داشت و میوه ها دارای رنگ مات و بافت شل هستند.
سیب یکی از میوه های بسیار خوشمزه ای است که معمولاً در ایران کاشته می شود. سیب در اکثر مناطق دارای آب و هوای خنک ماده مغذی بسیار مهمی است. یکی از ویژگی های سیب این است که می توان مانند مرکبات را برای مدتی ذخیره کرد بدون اینکه خاصیت آن از بین برود.
تا کنون ، بیش از 7500 نوع سیب شناخته شده است ، این نوع در مناطق نیمه گرمسیری ، معتدل ، کلان شهرها یافت می شود ، درختان سیب نمی توانند در آب و هوای گرم گل دهند. معروف ترین انواع سیب ها عبارتند از: Apple Golden ، Apple Maknitash ، Red Apple ، Emperor Apple و. درخت سیب کوتاه و شاخه های آن تیز و با برگهای ساده ، دارای لبه تیز ، رویه تیز و کوتاه و به شکل بیضی است. گلها مودار و گلبرگها بیضی هستند.

ارقام مهم سیب در ایران

گلهای رز اصفهان
گلهای رز شیراز
گلشاهی
زرد مشهد
حیدرزاده تبریز

شرایط اکولوژیکی مورد نیاز درختان سیب

خاک مناسب برای درختان سیب:

سیب در انواع مختلف خاک به خوبی رشد می کند ، اما خاک هایی با بافت سبک و متوسط ​​برای رشد این درخت مناسب ترند. فاصله بهینه برای قطع درختان سیب بسته به شرایط محیطی متفاوت است ، اما اگر باغبان بخواهد باغ را با آبیاری قطره ای مدیریت کند ، تعداد درختان از 120 درخت تا 1500 درخت در هکتار متغیر است.
آبیاری درخت سیب:
برای رشد سیب ، 600 تا 1000 میلی متر بارندگی در طول سال کافی است ، بسته به تراکم و ترتیب درختان سیب ، میزان آبیاری سالانه متفاوت است (بین 6.2 تا 26 متر در بوته). حداکثر مصرف روزانه آب برای هر درخت 25 تا 200 لیتر در روز است. دوره رشد درخت سیب (بین 170 تا 210 روز) از نظر آبیاری شامل چهار مرحله گلدهی ، تشکیل ، تشکیل جوانه گل و مرحله رسیدن میوه است.

آب و هوای مناسب برای درخت سیب:

سیب میوه همیشه سبز نیست و برگریز است. این درخت در آب و هوای معتدل و سرد در نیمکره جنوبی و شمالی رشد می کند ، اما امروزه با اصلاح ژنتیکی ، در تمام مناطق پنج قاره رشد می کند. درجه های زیر صفر و مدت زمان سرما بسته به نوع و نوع سیب می تواند به گلها و جوانه ها آسیب برساند.

هرس درخت سیب:

در هرس سیب باید این نکته را در نظر داشت که شاخه های جوانی که چند سال عمر کرده اند و باردار شده اند، شاخه پیر محسوب می شوند و باید هرس شوند تا شاخه های جوان دیگری جانشین آن ها شوند. نهال های جوان در سال اول سربرداری می شوند (وجود حداقل چهار جوانه در زیر محل بریده شده ضروری است). اگر هرس در زمان درست خود انجام نشود شاخه های جوان و بارده زود پیر می گردند و این امر باعث تولید میوه های ریز و نامرغوب می گردد. اما اگر هرس به موقع و درست انجام شود می تواند از پیری زودرس درخت جلوگیری کند.

کود دهی درخت سیب:

کود های ازته برای درختان سیب ضروری هستند زیرا مصرف ازت خاک توسط این درختان بالاست. کود های شیمیایی را نمی بایست در زمان کاشت در چاله ریخته شوند زیرا باعث سوختن و از بین رفتن ریشه می شوند.

کم کردن بار درخت سیب:

استعداد درختان سیب در باردهی هر دو سال یک بار شکوفا می شود، برای این که انبوه میوه در یک سال سبب کاهش گلدهی در سال بعد خواهد شد.

 

ازدیاد و تکثیر درخت سیب

متداول ترین روش تکثیر و پرورش سیب، کاشت بذر و انجام پیوند است. پایه های رویشی با خوابانیدن تکثیر می شوند و بعدا در محل خزانه گیری پیوند می گردند. پیوند شکمی فراگیر ترین پیوند در خزانه است. اکثرا پایه ها حاوی بذر سیب و پایه های پاکوتاه مالینگ مرتون و مالینگ هستند.

آفات و بیماری های درخت سیب

کرم سیب، لیسه سیب، کرم سفید ریشه، سوسک شاخه بلند رزاسه، سرخرطومی سیب و شته مویی سیب از جمله آفات سیب هستند که برای مقابله با آن ها می توان از سموم شیمیایی استفاده کرد.

سفیدک سطحی سیب، لکه سیاه سیب، شانکر سیتوسبورایی سیب از بیماری های شایع درخت سیب هستند که با مراقبت، هرس و کود دهی به موقع می توان از آن ها پیشگیری نمود.

انبار داری و نگهداری سیب

چنانکه محصول تولیدی یک دفعه به بازار مصرف عرضه گردد، صرف نظر از عدم توانایی جذب بازار برای مصرف، قیمت آن شدیدا کاهش می یابد،

لذا برای جلوگیری از این کار و داشتن محصول در فصول مختلف سال، باید آن ها را به انبار انتقال دهند که در آن مکان ها میوه ها در شرایط خوب و ایده ال نگهداری شوند. که این مکان ها می توانند سردخانه های سنتی یا سردخانه های مدرن و با انبارهای دارای سیستم کنترل شده باشند.

 

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *