آموزش باغبانی

تاریخچه درخت باغ نت و روش کاشت آن

تاریخچه :

درخت باغ نت که امروزه مورد کشت قرار می گیرند ازگونه های وحشی آن حاصل شده اند. طبق نظریه محققین گونه های وحشی باغ نت درمناطق مختلف اروپای غربی تا آسیای شرقی پراکنده می باشند. نام علمی آن pyrus communis می باشد که ازخانواده Rosaceae است.برگ هایی دایره ای شکل با گل های سفید رنگ درگل آذین دیهیم انتهایی و پرگل و دارای میوه ای کروی شکل می باشد. گل آذین باغ نت ها دارای هفت یا هشت گل بوده و نامحدود هستند، به این صورت که شکوفه های کناری یا جانبی اول باز شده و شکوفه های انتهایی آخر باز میشوند. تمایز یابی درباغ نت حدود 60روز بعد از مرحله تمام گل صورت می گیرد. جوانه های گل در انتهای شاخه ها و اسپورهای کوتاه 2 ساله و مسن تر تشکیل می شوند. امروزه رقم های مختلفی در جهان وجود داردکه 16رقم ازآن در نهالستان پیام سبز تالش تکثیرمیشود.
شرایط مناسب برای کشت باغ نت و خوج: باغ نت درختی است که در مناطق مختلف ایران ازمرطوب و نیمه مرطوب تا استپی خشک، نیمه خشک و سرد سیر کوهستانی کاشته می شود سرمای مورد نیاز باغ نت برای اغلب ارقام بین 600 الی 1500 ساعت حرارت زیر 7 درجه سانتی گراد می باشد. گل های باغ نت بعد از میوه های هسته دار باز می شود و به همین دلیل خطر سرمازدگی گل ها در این درخت بسیار كمتر است. باغ نت در زمستان تا دمای 25- درجة سانتی گراد را تحـمل می كند ولی شكوفه ها در 1- درجة سانتیگراد آسیب می بینند.
نیاز آبی باغ نت در حد متوسط است و شرایط نامناسب رطوبت را تحمل می كند. خاك های شنی رسی و عمیق با تحت الارض نفوذ پذیر برای كشت باغ نت مناسب اند. خاك های سنگین و خاك هایی باPH بالای 5/7 و آهكی برای این گیاه مناسب نیستند. از آنجایی که استان های شمالی کشور در قسمت جلگه تا ارتفاع 1200 متر امکان تکثیر و توسعه باغات باغ نت وخوج از جمله ارقام پاییزه که در نوع خود بی نظیر می باشد و میتواند کمک بزرگی در جهت تامین میوه کشور باشد که در استان های دیگر کمتر این امکان دارد.

همچنین میتوانید برای خرید نهال باغ نت به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *