آموزش باغبانی

اصول کاشت و تگثیر گل لاله

آگلونما طلایی

مراقبت از لاله

لاله ها هم در گلدان و هم به صورت توده ای پرورش داده می شوند. لاله ها در برابر سرما مقاوم هستند ، برای رشد به خاک سبک ، آبیاری کم و نور فراوان نیاز دارند. گل لاله یکی از گیاهانی است که ایرانیان از دوران باستان با آن آشنایی داشته اند. لاله ها از نظر رنگ و شکل تنوع زیادی دارند و بیش از 150 گونه را می توان در مناطق مختلف جهان یافت.
بیشتر انواع این گل در رنگ های مختلف سفید ، قرمز ، صورتی یا زرد وجود دارد و جالب است بدانید که این گل به جز رنگ آبی واقعی ، رنگ های دیگری نیز دارد. از لاله به عنوان گل شاخه بریده یا گلدان استفاده می شود ، برخی از گونه ها نیز به عنوان کاشت در باغ گل و فضای سبز رشد می کنند. در ادامه با روش کاشت و نگهداری گل لاله در خانه آشنا شوید.

گیاه شناسی لاله ها

گل لاله گیاهی چند ساله و پیازی است (از گروه گیاهان پیاز دار). این گل زیبا از نظر گلدهی یک ساله است زیرا پیاز اصلی یعنی پیاز مادر فقط یک سال کاشت دوام می آورد اما هر ساله با پیاز جدید جایگزین می شود و ظاهرا هیچ تغییری نکرده است. لاله در مناطق سردسیر یک گل چند ساله است اما در مناطق گرمسیری پیازهای سرد شده کشت می شوند و پس از گلدهی از بین می روند. هلند با تولید 3 میلیارد شاخه از این گل در سال ، تولید کننده اصلی لاله در جهان است که اغلب صادر می شود.
لاله ها اغلب از زمان کاشت پنج تا هشت سال طول می کشد تا رشد کنند و گل دهند. تولیدکنندگان تجاری معمولاً برداشت گل لاله را از اواخر تابستان که به اندازه کافی بزرگ باشد آغاز می کنند و گلهای کوچکتر را دوباره کاشته و سال آینده برای فروش قرار می دهند

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری گل لاله

لاله یک گل دائمی نیست ، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که برای همیشه ماندگار شود. گل یک ماه دوام می آورد ، اما پس از از بین رفتن گل ، پیاز را از خاک خارج کرده و ساقه آن را قطع کنید. پیاز را در جای خشک و تاریک قرار دهید و می توانید سال آینده آن را بکارید. تماشای شکوفا شدنش
مهم است که بدانید اگر پیاز لاله شما یک لاله هلندی باشد ، فقط برای دو سال شکوفا می شود و تولید مثل نمی کند. زیرا در هلند پیاز عقیم می شود. اما اگر پیاز شما ایرانی باشد ، هر ساله گل می دهد و تعداد پیازها بیشتر می شود. شرایط اکولوژیکی مورد نیاز برای کاشت و نگهداری لاله ها به شرح زیر است:
خاک: خاک مناسب این گل بازالت باید تا حد ممکن سبک باشد ، بنابراین توصیه می شود شن و ماسه به خاک گلدان اضافه کنید. بهترین خاک برای پرورش این گل ترکیبی از کوکوپیت ، پیت ماس ​​و پرلیت یا مخلوطی از کود و خاک برگ ، شن و خاک باغ است.
آبیاری: این گل پس از کاشت در هوای آزاد یکبار به آبیاری احتیاج دارد و سپس تا بهار که گل می دهد به آبیاری احتیاج ندارد. در گلدان ، آبیاری متوسط ​​کافی است. به رطوبت هوا احتیاج ندارد. (مراقب باشید ، آبیاری زیاد باعث پوسیدگی پیاز می شود.)

دما: گل لاله نسبت به سرما مقاوم است. دمای مناسب برای ریشه‌دهی پیاز این گل، ۹ درجه و برای رشد گیاه۱۸-۱۵ درجه سانتیگراد است. لازم به ذکر است، همانند گل نرگس، بالا بودن دمای محیط باعث عدم تشکیل گل می‌شود و بهترین کار این است که در یک مکان خنک نگهداری شوند.

کوددهی: اگر پیاز‌های لاله را برای سال آینده دوباره استفاده کنید، لازم است در زمان رویش در بهار با استفاده از کودهای عمومی موجود در بازار تغذیه گیاه صورت گیرد.

نور: لاله به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی، پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنورترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی.

لاله

روش کاشت و نحوه تکثیر گل لاله

پس از ضد عفونی نمودن پیازهای سالم و مرغوب لاله در مهر تا اذر بسته به زمان گلدهی پیازها را داخل گلدان کشت دهید. بهترین زمان اواخر آبان و اوایل آذر است. جهت کاشت پیاز در گلدان، کف گلدان مقداری پوکه معدنی جهت ایجاد زهکش قرار داده سپس خاک را در گلدانی که برای کاشت انتخاب شده است بریزید و سپس پیاز ها را نزدیک سطح خاک بکارید، به نحوی که جوانه آن تقریبا مماس با سطح خاک باشد.

پس از کاشت آبیاری فقط یک بار انجام می گردد. گلدان ها در محلی خشک ، تاریک و خنک (دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد) به مدت 6-5 هفته نگهداری شوند ( در این مدت نیاز به آبیاری مجدد نیست) پس از این مدت گلدانها را به مکانی با دمای 25-24 درجه سانتی گراد و نور مناسب منتقل ساخت و هر 4-3 روز آبیاری می کنیم .

به محض اینکه نقطه رشد میخواهد از زیر خاک خارج شود، اگر زمان گلدهی آن زود است میتوان روی آن را پوشاند و با تاریکی گلدهی را به تاخیر انداخت و مجددا یک هفته قل از گل خواستن، گیاه را در معرض نور قرار داد.

زمان گلدهی لاله ماه های فروردین و اردیبهشت است. پس از پایان عمر گل ها باید آبیاری قطع شود و ساقه گل دهنده را با قیچی جدا کرد و به گیاه فرصت داده می شود تا برگ هایش خشک گردد. وقتی برگ ها خشک شدند باید پیاز ها را به آرامی طوری که آسیب نبینند از زمین یا گلدان خارج نمود. ریشه و ساقه آن را قیچی کنید، سپس آن را درون یخچال طبقه زیرین تا سال بعد نگهداری کنید و در اواخر بهمن بکارید.

gol lale

مراقبت های ویژه از گل لاله

پیاز لاله طبیعتاً پیازچه تولید می کند و هر ساله تجدید می شود، شروع برداشت پیازها از اواسط خرداد ماه است و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. پیازها را کمی پس از برداشت، درجه بندی می کنند و پیازهایی که باید کاشته شوند برحسب درشتی پیاز و قابلیت تولید تعداد پیازچه به دو گروه طبقه بندی می شوند.

پیازچه های معمولی را در دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد به مدت ۳ تا ۴ هفته و پس از آن در درجه حرارت ۲۰ درجه تا آبان ماه و از آن به بعد در حرارت ۱۷ درجه در انبار نگهداری می کنند.

پیازهایی که سخت تر پیازچه تولید می کنند در دمای ۱۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد تا شهریور ماه نگهداری می شوند و پس از آن در دمای ۲۰ درجه تا آبان ماه و پس از آن در دمای ۱۷ درجه سانتی گراد در انبار نگهداری می شوند.

پیازهای لاله را از اواسط مهر تا آبان ماه می کارند. هنگامی که پیازهای لاله را می کارند باید دقت کرد که طوقه ساقه (قسمت برجسته سر پیاز) بیرون از خاک قرار گیرد. پیازهای کوچک را معمولا ۱ تا ۲ سانتی متر پایین تر از سطح خاک می کارند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی گل و گیاهان مناسب برای انواع بالکن

راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی

چگونه گل شمعدانی را تکثیر دهیم؟ به همراه اصول مهم برای نگهداری

separator line

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *