آموزش باغبانی

اصول هرس گیاهان آپارتمانی + انواع هرس گیاهان خانگی

7 زمان و روش هرس گیاهان آپارتمانی

تشویق: هرس گیاهان خانگی یکی از نیازهای اساسی در نگهداری این نوع گیاهان است. البته ممکن است قبلاً این کار را انجام نداده باشید یا آن را ضروری نمی دانید ، اما دیر یا زود به این نتیجه می رسید که زمان رشد هرس گیاهان آپارتمانی برای رشد بهتر گیاهان فرا رسیده است.
آموزش اصول هرس گیاهان آپارتمانی
انواع گیاهان خانگی هرس
هرس سبز (فصل رشد)
هرس سیاه (فصل خواب)
در گیاهان خانگی جوانه هایی را که به سمت داخل هستند نگه می داریم اما در باغبانی جوانه ها را برای هرس به سمت بیرون نگه می داریم.

گیاهان خانگی هرس به 3 دسته تقسیم می شوند:

گیاهانی که ساقه و هرس واقعی ندارند ، از بین بردن برگها و شاخه های خشک و گلهای پژمرده مانند آنتوریوم ، کالادیوم ، سیکا ، سانسی ورا ، نخل زینتی ، مارچوبه ، گیاهان پیاز ، بنفشه آفریقایی و … است.
گیاهانی که فقط 6 ماه پس از پایان گلدهی می توان هرس کرد (سالی یکبار) زیرا گیاه باید زمان کافی برای رشد ساقه و جوانه های گل های جوان مانند گل کاغذی ، آزالیا ، هورنسی و … داشته باشد.
گیاهانی که در تمام فصول هرس می شوند اما برای اینکه جوانه گل دهنده زمان کافی داشته باشد باید 3 ماه قبل از گلدهی هرس شود مانند مرکبات زینتی ، آویز ، گیاه گلدان ، حسن یوسف و …

منظور از هرس گیاهان آپارتمانی چیست؟

هرس به معنای برداشتن بخشی از ریشه ها ، ساقه ها و برگ ها و بدست آوردن گیاه به شکل و فرم دلخواه است.
1. قلم زن:
نوعی هرس که در آن به جای از بین بردن ساقه اصلی یا زیر شاخه ، فقط جوانه های انتهایی را برداشته و جوانه های انتهایی را با ناخن برش (خرد) می کنیم. این عمل باعث می شود که جوانه های جانبی حرکت کرده و گیاه کوتاه و ضخیم رشد کند (جوانه انتهایی را قطع کرده و جوانه های جانبی را رشد دهید) مانند حسن یوسف.

2. هرس ریشه:

برای تحریک ریشه به تولید تارهای کشنده جدید، از بین بردن ریشه های پیر، از کار افتاده و پوسیده انجام می شود.

اگر حجم ریشه زیاد و شاخساره گیاه در اثر بیماری یا هرس کم باشد باعث رشد شاخ و برگ و عقب افتادن دوره میوه دهی یا گل دهی می گردد و اگر ریشه محدود باشد سبب کندی رشد شاخ و برگ و ورود سریع گیاه به فاز زایشی می شود.

به همین دلیل گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک اطراف ریشه را جدا کرده و ریشه های ضخیم و تیره را با قیچی جدا می کنیم سپس ریشه ها را در محلول خاک رس + کود حیوانی تازه + قارچ کش قرار داه تا زخم ها ضدعفونی شده ( این عمل را پر الیناژ) گویند.

3. فرمول پر الیناژ:

توپسین یا سموم قارچ کش 300گرم + خاک رس 10 کیلوگرم + پهن 5کیلوگرم + آب 100 لیتر

4. شستشوی گیاهان:

مقداری آب ولرم را با مقدار کمی کف صابون مخلوط و روی کل یرگ ها (زیر و رو) اسپری می کنیم سپس توسط یه تکه اسفنج شروع به تمیز کردن برگ ها میکنم

برای خشک کردن از نور آفتاب استفاده نمی کنیم زیرا ایجاد سوختگی در سطح برگ ها می کند (برای گیاهان دارای برگ کرک دار مثل بنفشه آفریقایی از قلمو استفاده می کنیم). برای مبارزه با حشرات مقداری سم حشره کش و یا روغن زیتون اضافه کنید.

دلایل مختلف برای هرس گیاهان خانگی

اصولا وقتی اسم هرس میاد همه ما یاد هرس کردم درختان می افتیم ولی هرس گیاهان آپارتمانی هم در جای خودش مهم و واجب هستش. پس دوست داران گل و گیاه دیر یا زود هم شما باید یک قیچی باغبانی به دست بگیرین و گیاهان آپارتمانی خودتون رو هرس کنید.

دلایل مختلفی برای هرس گیاهان خانگی وجود دارد: با هرس شاخه های هشک شده هم گیاه رو آراسته تر می کنیم هم سبک تر. هرس باعث تشویق گیاه به رشد بیشتر میشه.

هرس گیاهان آپارتمانی باعث محدود شدن رشد گیاهانی که سریع الرشد هستند میشه و باعث میشه گیاهاتون فضای کمتری رو بگیرند. هرس باعث پر پشت شدن گیاه شما می شود.

اصول هرس گیاهان آپارتمانی + انواع هرس گیاهان خانگی

میزان هرس گیاهان آپارتمانی

باید دقت کنید که هیچوقت بیشتر از ۲۰% کل گیاه رو هرس نکنید و شاخه ها رو باید از فاصله چند میلیمتری جوانه و محل اتصال ساقه و برگ (گره ) قطع کنیم.

در گیاهان آپارتمانی هرس در تمام فصول انجام شده ولی بهتر است در بهار و تابستان انجام شود زیرا بیشترین رویش در این فصل انجام شده است .

هرس، برای سلامت گیاه آپارتمانی

اگر هدف شما از هرس گیاه آپارتمانی حفظ سلامت گیاه می باشد قبل از شروع هرس ابتدا کمی عقب بایستید و گیاه را از دور نگاه کنید و نقشه‌ای ذهنی از شکلی که می‌خواهید بعد از هرس داشته باشد، مجسم کنید و سپس هرس را شروع کنید.

با هر هرسی که انجام میدهید این کار را تکرار کنید تا نهایتا شکل ظاهری گیاه شما همان چیزی شود که می خواستید.

در هر بار هرس بیشتر از ۲۵ درصد از کل گیاه را هرس نکنید چرا که با این کار به آن صدمه زده‌اید و برگشت دوباره گیاه برایش مشکل خواهد بود. مگر اینکه با گیاهی سر و کار دارید که هر زمستان باید تا طوقه کوتاه شود.

برای هرس مناسب گیاه اول باید گیاه خود را کامل بشناسید اگر گیاه شما از نوعی می باشد که با هرس کردن شاخه اصلی گیاه شروع به جوانه زنی از قسمت های مختلف شاخه خواهد کرد پس دقت کنید که این نوع هرس باعث پر پشت تر شدن گیه شما خواهد شد.

چه زمانی گیاه مان را هرس کنیم؟

اصولا زمان هرس گیاهان اوایل فصل رشد می باشد یعنی اواخر فصل زمستان. ولی شما می توانید بعد از تمام شدن گل های گیاه هم آن را هرس نمایید که این کار را توصیه نمیکنیم زیرا باعث از بین رفتن شکوفه های گیاه خواهد شد مگر در صورت اجبار.

ولی هرس در فصل خواب گیاه بهترین تام هرس می باشد در طول سال نیز شاخه های خشکیده و برگ های خشک شده را هرس نمایید.

بیشتر بخوانید :

۱۰ راهکار مناسب برای نگهداری از گل و گیاه در تابستان و هوای گرم

بهترین روش نگهداری از گیاه پتوس در منزل( گیاه لوکژ)

گیاه افوربیا تیروکالی : پرورش،نگهداری ،خواص و مضرات این گیاه

اصول هرس گیاهان نرم ساقه

برای هرس گیاهانی که ساقه‌شان چوبی نیست و یا رونده هستند، باز هم لازم است که الگویی در ذهن داشته باشید اما این گیاهان ممکن است کار بیشتری از انواع دیگر ببرند. در درون خانه باید گیاهان رونده را تشویق به رشد در امتداد قیم‌شان کرد.

پس برای هرس آنها شاخه‌های جانبی را ببرید و جوانه‌های سرگردانی که می‌خواهند فرار کنند را هم هرس کنید! ممکن است این گیاهان در فصل بهار و تابستان هرس بیشتری نیاز داشته باشند تا به حالتی قابل کنترل درآیند.

گیاهانی که نباید هرس شوند!

  1. بعضی از گیاهان به ندرت به هرس نیاز دارند. اما بعضی دیگر اصلا نباید هرس شوند و در صورت هرس، گیاه می‌میرد! نخل خرما و نخل نارگیل هر دو دارای سلول‌های مریستم‌ انتهایی هستند و سلول‌های دیگری برای رشد جانبی بر روی ساقه ندارند. در نتیجه اگر جوانه‌ انتهایی گیاه را هرس کنید، گیاه‌تان می‌میرد.
  2. همینطور خیلی از گونه‌های گل ارکیده هم نباید هرس شوند و به جای هرس تنها برگ‌ها و گل‌های مرده را از گیاه جدا کنید.

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *