آموزش باغبانی

اصول صحیح هرس درخت سیب

نکاتی برای هرس درخت سیب

هرس برای مراقبت از هر گیاه و محوطه سازی آن ضروری است. با تجربه و دانش کافی ، لازم است شاخه های غیر ضروری را حذف کنید تا عملکرد هر گیاه در زمان مناسب سال افزایش یابد. و هرس درخت سیب نیز از این قاعده مستثنی نیست و مواردی وجود دارد که باید رعایت شود.
درخت سیب یکی از محبوب ترین میوه هایی است که مردم مدت طولانی است که مصرف می کنند. نحوه کاشت و هرس سیب یکی از مشکلاتی بود که گاه ذهن انسان را در افزایش عملکرد و کیفیت محصول درگیر می کرد. با توجه به طول تنه ، درخت سیب را می توان به سه دسته تقسیم کرد: درختان کوتوله ، درختان نیمه بلند و درختان بلند.

نیاز به هرس درخت سیب

هرس به معنی از بین بردن شاخه های غیرضروری و غیرضروری از درختان میوه است. در درختان میوه ، این شاخه ها معمولاً به عنوان بایر شناخته می شوند و با جذب مواد مغذی از خاک و نور خورشید ، از رشد بهتر شاخه های میوه جلوگیری می کنند و یا رشد محصولات را تقویت می کنند. درختان نهایی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.
هرس شاخه های غیرضروری درختان را از بین می برد ، درخت را در معرض تابش بیشتر و بهتر آفتاب قرار می دهد و مواد مغذی بیشتری را از خاک به شاخه های اصلی سالم جذب می کند و میوه حاصل از آن از نظر ظاهری رنگارنگ و بزرگتر می شود. آنها حتی خوشمزه تر خواهند شد. هرس باید به درستی و مطابق با دستورالعمل های فنی انجام شود. زراعت شامل محصولات زراعی ، زراعی و زراعی است.

روش صحیح هرس درخت سیب

هنگام هرس درخت سیب ، یک اصل کلی وجود دارد: اگر شاخه ای جوان چند ساله و باردار باشد ، این شاخه قدیمی است و باید برداشته شود تا شاخه جوان جدید جایگزین شود. هنگام هرس درختان سیب ، نهال ها باید در سال اول پس از کاشت با قیچی های تیز باغ اصلاح شوند. قبل از برش مطمئن شوید که حداقل چهار جوانه در پایین برش وجود دارد ، در غیر این صورت برش بالای جوانه چهارم را انتخاب کنید.
در سال دوم ، هرس در زمستان ، در طول دوره خواب درخت انجام می شود. مناطق صورتی رنگی را که در سال قبل رشد کرده اند قطع نکنید. و شاخه های سیاه را تقریباً به یک سوم آنها هرس کنید. برشی درست بالای جوانه رو به بیرون ایجاد کنید. این جوانه در بهار یک شاخه کناری تولید می کند.
در سال سوم باید درخت سیب را در حالی که گیاه خاموش است هرس کرد و هرس آن همانند سال دوم است و قسمت های صورتی آن را نباید هرس کرد. شاخه های سیاه را یک سوم کاهش دهید.
در سال چهارم ، هرس در سال سوم انجام می شود ، در حالی که شاخه های صورتی اگر آلوده نشوند ، نباید برداشته شوند. و طبق معمول ، فقط یک سوم شاخه های سیاه بریده می شوند.
سال پنجم سالی است که درخت سیب میوه می دهد و شکل اولیه درخت شکل می گیرد. میوه ها به صورت جانبی یا جانبی در خارهای یک ساله یا سه ساله یا در شاخه های به دست آمده در سال قبل تولید می شوند. پس از شکل گیری شکل عمومی درخت و باردهی ، هرس به حداقل می رسد تا شاخه های آلوده ، شاخه های آفت زده ، شاخه های ضعیف و خشک ، قلمه ها و شاخه های آزار دهنده قدیمی از بین رفته و هرس شوند. می شود.

نحوه هرس درخت سیب پاکوتاه

در هنگام هرس درخت سیب کوتاه قد باید به روش های پرورش این درخت توجه شود. این درختان را می توان برحسب شکل تاج آنها به فرمهایی متنوعی از شکل پهن یا گرد پرورش داد. اگر این درختان را از بالا نظاره کنید شکل کروی آنها کاملا آشکار است. منظور از فرم گرد پرورش شاخه های اصلی درخت در جهت های مختلف می باشد.

در بین فرمهای کروی در پرورش سیب ، می توان به فرم هایی با نام فرم جامی، قیفی و مختلط اشاره کرد. تشکیل هر کدام از این فرم ها بستگی به نوع هرس درخت دارد. از بین این موارد، فرم جامی را در پایین توضیح می دهیم:

این فرم دارای دو حالت متفاوت است.یکی فرم هرس جامی با مرکز باز و دیگری فرم هرس جامی با محور. در مورد اول شاخه های اصلی اولیه فاصله کمی از بالای تنه دارند و در مورد فرم هرس با محور ، این شاخه ها فاصله بیشتری از بالای تنه دارند.

زمان سالانه هرس فرم جامی

سال اول: پس از کاشت نهال سیب، اگر شرایط فصلی نهال مناسب بود آن را از ارتفاع ۶۰ سانتی متری سر برداری می کنیم.

سال دوم : در این سال جوانه های حاضر در طول ۶۰ سانتی به اندازه کافی رشد کرده اند . توجه به این نکته اهمیت دارد که اسکلت نهایی درخت سیب در سال دوم شکل داده می شود. به همین خاطر اولین شاخه را از ۱۵ سانتی بر روی سطح خاک روی تنه را انتخاب کرده و فاصله بین شاخه ها در طول تنه نیز باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و آنهم به صورت متناوب باشد . در این مورد اگر جوانه یا شاخه ای منتاسب با این اندازه نباشد باید هرس شود.

به صورت معمول در این روش تعداد شاخه های باقی مانده بین ۳ تا ۵ عدد می باشد. در صورتی تعداد این شاخه ها برای اسکلت بندی درخت کافی نباشد می توان برای ایجاد شاخه جدید ، در بالای جوانه هایی که به شاخه جدید تبدیل می شوند یک زخم کوچک ایجاد کرد. این کار سبب تحریک جوانه شده و سریعا شاخه جدید را ایجاد می نماید.

در کل در هر دو حالت فرم جامی محور دار و جامی با مرکز باز، لازم است که پس از انتخاب شاخه ها و اسکلت بندی درخت ، یک سوم طول شاخه را قطع کرده و آن را سربرداری نماییم.

سال سوم : اگر شاخه های اصلی یا اسکلت اولیه درخت ۳ تا ۵ شاخه داشته باشد ضرورت دارد که در این مرحله از کار فاصله ای برای ۶ تا ۱۰ شاخه ثانویه در نظر گرفته شود. به این خاطر که در روی هر شاخه اولیه تنها ۲ شاخه فرعی باقی می ماند تا نهال بتواند فرم اصلی و جامی خود حفظ کند. در این زمان می توان شاخه هایی را که با تنه زاویه مناسب ندارند توسط بازوهای جدا کننده نسبت به درخت تنظیم کرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و تکثیر انواع درخت توت

روش های کاشت و نگهداری درخت بید مجنون

روش کاشت و تکثیر درخت نارنج

separator line

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *