آموزش باغبانی

آهن برای گیاهان: چرا گیاهان به آهن نیاز دارند؟

هر نوع موجود زنده ای برای رشد کردن و زنده ماندن به غذا نیاز دارد و گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگری هستند. دانشمندان 16 عنصر مختلف را که برای بقای گیاه ضروری است شناسایی کرده اند و آهن جزء مهمی در این لیست است. بیایید در مورد عملکرد آهن در گیاهان بیشتر بدانیم. در این مقاله کامل راجب اینکه چرا گیاهان به آهن نیاز دارند صحبت کرده ایم.

آهن چیست و چه کاری انجام می دهد؟

نقش آهن در عملکرد گیاه تا حد ممکن ساده است: بدون آهن، گیاه نمی تواند کلروفیل ایجاد کند، نمی تواند اکسیژن را جذب کند و در نهایت سبز نخواهد شد. بنابراین آهن دقیقاً چیست؟ عملکرد آهن در گیاهان تقریباً مشابه عملکرد خون انسان است – به حمل عناصر مهم در سراسر سیستم گردش خون گیاه کمک می کند.

آهن برای گیاهان در چه جاهایی یافت می‌شود؟

آهن مورد نیاز گیاهان میتواند از منابع مختلفی تامین شود: اکسید آهن یک ماده شیمیایی در خاک است که رنگ متمایز قرمز را به خاک می‌یبخشد و گیاهان می‌توانند آهن را از این ماده شیمیایی جذب کنند. آهن در گیاهان تجزیه شده نیز وجود دارد، پس اضافه کردن گیاهان تجزیه شده به خاک و یا رها کردن برگ‌های خشک شده روی سطح خاک، می‌تواند به تامین آهن گیاه کمک کند.

چرا گیاهان به آهن نیاز دارند؟

همان طور که گفته شد، بیشتر به این خاطر است که آهن به گردش مواد در گیاه کمک می‌کند. گیاهان به مقدار خیلی کمی آهن نیاز دارند تا سالم باشند، ولی همان مقدار کم هم بسیار حیاتی است. اول از همه، آهن در فرآیند ساخت کلروفیل گیاه دخیل است، که به گیاه اکسیژن می‌دهد و رنگ سبزی که نشانه سالم بود گیاه است را ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که گیاهانی که کمبود آهن داشته یا کلروز ( در گیاه‌شناسی کلروز وضعیتی است که در آن برگ کلروفیل کافی تولید نمی‌کند ) دارند، برگ هایشان به زردی مینماید. همچنین آهن در برخی واکنش‌های آنزیمی گیاهان نقش دارد و ضروری است. خاکی که قلیایی است یا آهک زیادی دارد، اغلب موجب بروز کمبود آهن در گیاهان آن ناحیه می‌شود. شما به سادگی می‌توانید با افزودن کود آهن به خاک، این مشکل را برطرف کرده و یا با افزودن گوگرد مخصوص باغبانی، pH خاک را متعادل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *