آموزش باغبانی

آشنایی با گیاه گل نخود و روش کاشت آن

معرفی گیاه گل نخود

نخود یک گیاه یک ساله از خانواده Fabaceae (لگومینوز) است که بومی شرق مدیترانه است. شکوفه نخود در قرن هفدهم کشف شد و بعداً به دلیل رایحه بی نظیر آن مشهور شد. این گیاه زینتی زیبا بارها برنده جایزه انجمن سلطنتی باغبانی شده است. گل نخود کوهنوردی است اما برای صعود به داربست و محافظ احتیاج دارد.
میوه های این گیاه سمی است و نخود شیرین به دلیل بوی مطبوع آن است. گل نخود نسبتاً سریع رشد می کند و دارای ساقه (اندامهایی شبیه پیچک است که به رشد گیاه کمک می کند). گلهای معطر آن از بهار تا اوایل پاییز در انواع مختلف در رنگهای صورتی ، آبی ، بنفش و سفید ظاهر می شود. این گونه ها دارای قد کوتاه و غیر صعودی نیز هستند. حداکثر ارتفاع انواع صعودی به 3 متر می رسد.

مشخصات ظاهری گیاه نخود فرنگی

برگها: ساقه های گسترش یافته نخود یک ساله برگها را با جفت جفت سبز و سبز تیره می پوشانند.
گلها: زمان گلدهی گلهای نخود زینتی اواخر بهار / اوایل تابستان است. گلهایی با رایحه ای قوی به رنگهای آبی ، صورتی ، قرمز ، سفید و اندازه 3 تا 5 سانتی متر تولید می کند. گل ها برعکس شده و به صورت خوشه ای با هم رشد می کنند. در ارقام وحشی ، گلهای بزرگتر و رنگهای مختلف دیده می شود. چیدن گلهای پژمرده دوره گلدهی نخودهای یک ساله را طولانی می کند.
ساقه ها: ساقه ها ، به خصوص اگر نگهبان داشته باشند ، رشد سریعی دارند و ساقه تولید می کنند.

شرایط نگهداری گیاه نخود

نور: در آفتاب کامل بسیار خوب رشد می کند. همچنین سایه روشن را تا حدی تحمل می کند. اگر مدت طولانی در سایه باقی بماند ، ممکن است ساقه شکسته شود و احتمال حمله مگس سفید به آن افزایش یابد.
آبیاری: وقتی سطح خاک نسبتاً خشک است گیاه را آبیاری کنید. آبیاری نخودهای زینتی باید به طور منظم ، مرطوب و یا خاک خشک باشد به مدت طولانی باعث زردی و ریزش برگ می شود.
خاک: در خاک غنی از هوموس با رطوبت متوسط ​​و زهکشی خوب. این گیاه مقاوم در برابر خاک نیست.
کوددهی: اگر کمپوست قبل از کاشت این گیاه در محل کاشت در خاک قرار گیرد ، بسیار مفید است. اما از آنجا که گیاهی یک ساله است ، دیگر نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی نیست.

آفات و مشکلات گیاه گل نخود

آفاتی که ممکن است نخود گل دچارشان شود عبارتند از: شته، شب پره نخود و کنه. بیماری های بالقوه آن عبارتند از: کپک پودری، کپک خاکستری، زنگ زدگی، پوسیدگی سیاه ریشه و لکه برگ. نخود گل جوان حلزون ها را به خود جذب می کند.

روش تکثیر گیاه گل نخود

از طریق کاشت بذر در اول بهار یا اول پاییز امکان پذیر است. بهتر است بذرها قبل از کاشت به مدت چند روز در آب خیسانده شوند ، چون پوسته آن ها سخت است و این کار به شکافته شدن آن کمک می کند. با خراش دادن قسمت مخالف چشم (ناحیه ای که کمی برامده و سفید است ) را خراش داد تا سریعتر جوانه بزنند. حداقل دمای مورد نیاز برای جوانه زنی بذر ها ۱۰ درجه است.

gol

کاربرد های گیاه گل نخود

نخود گل یکساله را می توان هم به صورت گیاهی که سطح زمین را مثل پشته ای سبز بپوشاند جهت داد که در این صورت پشته ای به ارتفاع کمی کمتر از ۱ متر می سازند و هم می توان آن را روی تکیه گاهی مثل نرده، داربست یا حصار هدایت کرد تا بالا رود که می تواند ارتفاع خود را به ۱/۸۰ تا ۲/۵ متر برساند.

نکات مهم در مورد گیاه گل نخود

در فصل رشد، باید رطوبت مورد نیاز تأمین شود بدون اینکه گیاه در معرض آبیاری بیش از اندازه قرار بگیرد و همچنین گیاه به طور مرتب با مواد غذایی لازم تغذیه شود.

میوه یا دانه نخود گل یکساله با وجود نام رایج انگلیسی گیاه که نخود شیرین است، مثل میوه نخود گل دائمی غیرقابل خوردن و در صورت بلعیدن به میزان زیاد سمی است. میوه گیاه نخود شکل و درون غلاف سبز رنگیست که پس از پایان فصل گلدهی به جای می ماند.

separator line

بیشتر بخوانید:

گل اختر : راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاه زینتی اختر

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

separator line

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *