آموزش باغبانی

آشنایی با گیاه کوزه ای و فواید آن در پزشکی

معرفی گیاه گلدان

گیاه گلدان گیاهی گوشتخوار است که بیشتر مواد مغذی خود را از به دام انداختن و خوردن حیوانات ، حشرات و سایر بندپایان بدست می آورد. گیاهان گوشتخوار در مناطقی رشد می کنند که خاک از نظر مواد آلی و مواد مغذی کمبود داشته و از نظر مواد مغذی به ویژه ازت فقیر است. چارلز داروین رساله ای درباره گیاهان گوشتخوار و حشره خوار در سال 1875 نوشت.
پدیده گوشت خواری (گوشت خواری) به طور مستقل در بیش از 5 مسیر مختلف گیاهان گل دهنده ، توسط بیش از ده ها گونه مشاهده شده است. این گیاهان شامل حدود 630 گونه هستند که در جذب و شکار حیوانات ، تولید آنزیم های گوارشی و جذب مواد مغذی نقش دارند. علاوه بر این ، بیش از 300 گونه گیاهی پروتئین گوشت خوار فقط برخی از این ویژگی ها را نشان می دهد و همه آنها نیست.

مشخصات برگ گیاه گلدان

برگهای گلدان زیستگاه موجودات بسیار کوچکی مانند کرمهای ریز ، تک یاخته ها و سخت پوستان آبزی میکروسکوپی است. لارو سه نوع حشره نیز در این شیشه ها زندگی می کنند که همگی با این گیاه همزیستی کرده و همراه با باکتری ها طعمه را هضم می کنند.
طبق تحقیقات انجام شده در مجله Easy Medicine ، در اواخر بهار و اوایل تابستان ، حشرات بالغ از برگهای قدیمی خارج می شوند و در برگهای جدید تخمگذاری می کنند. برگهای قدیمی می میرند زیرا هضم کننده خود را از دست داده اند و برگ های جدید جای آنها را می گیرند.

گیاه شناسی گیاه گلدان

گیاهان گلدانی گیاهان گوشت خواری هستند که طعمه های خود را در سوراخ های داخل آن گیر می دهند. این سوراخ مانند شیشه پر از مایع است.
گیاهان گلدانی بسیار متنوع بوده و بزرگترین نوع گیاهان حشره خوار به حساب می آیند. قد بعضی از گونه ها گاهی به 60 سانتی متر می رسد. این گیاه بیشتر در باتلاق و ملافه ها رشد می کند و هر گیاه دارای یک ساقه بلند و صاف و یک گل بزرگ با گلبرگ های قرمز و گلبرگ های چتر مانند است که در تابستان شکوفا می شوند.
گلدانهای این گیاه در واقع برگهای آن است که در اطراف این ساقه و نزدیک زمین قرار دارد. برگها شیشه های لوله ای و دهان باز هستند. هر گیاه در اواسط بهار 5 یا 6 برگ تازه تولید می کند که هر 15 روز یکی از آنها باز می شود. در پایان تابستان ، تمام برگها رشد کرده و بالغ می شوند و در تمام زمستان و حتی تا تابستان بعدی باقی می مانند.

این برگها آب را در خود نگه می‌دارند. شهد گیاه در اطراف کلاهک و دهانه کوزه ترشح می‌شود و حشرات را به سوی خود جلب می‌کند، حشره با رسیدن بر روی برگ به درون کوزه حرکت می‌کند، تارهای مو مانند که به سمت پایین متمایل هستند و سطح لغزنده کوزه، حشره را به پایین هدایت می‌کند و این شکار که نمی‌تواند از کوزه خارج شود، در آب موجود آن غرق می‌شود.

برگ کوزه‌ای منزلگاه موجودات بسیار ریز مانند تک‌یاخته‌ها، کرم‌های بسیار کوچک و سخت‌پوستان ذره‌بینی آبزی است. لارو سه نوع حشره هم در این کوزه‌ها زندگی می‌کنند که همه اینها همزیستان گیاه هستند و همراه با باکتری‌ها، کار گواردن حشره شکار شده را بر عهده دارند. در اوایل تابستان، حشرات بالغ از برگهای کهنه خارج شده و در برگهای تازه تخم گذاری می‌کنند. برگ کهنه که هضم کننده‌هایش را از دست داده، می‌میرد و برگ‌های تازه جایگزین آن می‌شوند.

گل گوشتخوار

گیاه کوزه ای حشره میخورد

گیاه کوزه ای ( pitcher-plant ) از بزرگترین گیاهان حشره خوار محسوب می شود و دارای گونه های متنوعی می باشد. ارتفاع بعضی از گونه های این گیاه، به ۶۰ سانتیمتر نیز رسیده است، گیاه کوزه ای اکثراً در لجنزارها و مرداب ها رشد می کند و هر گیاه یک ساقه صاف و بلند و یک گل بزرگ با گلبرگ های سرخ رنگ و مادگی چتر مانند دارد که در تابستان می شکفد.

کوزه های این گیاه، در حقیقت برگ های آن می باشند که دور تا دور ساقه و با فاصله نزدیک به سطح زمین قرار دارند. این کوزه ها، لوله ای شکل هستند و کوزه ای دهان گشاد دارند. هر گیاه در اواسط فصل بهار ۵ یا ۶ برگ جدید می دهد که هر ۱۵ روز یکبار، یکی از آن برگ ها باز می شود. در پایان فصل تابستان، تمام برگ ها رشد کرده، کامل می شوند و تا رسیدن تابستان بعدی، باقی می مانند.

این کوزه ها، آب را در خود نگه می دارند. شهد گیاه کوزه ای در اطراف کلاهک و دهانه کوزه ترشح می شود و موجب جذب حشرات به سوی خود می شود، حشرات با رسیدن بر روی برگ ها، وارد کوزه ها می شوند، تارهای مو مانند، که به سمت پایین متمایل هستند و سطح لغزنده کوزه، حشره را به پایین هدایت می کند و این حشره طعمه، نمی تواند از کوزه خارج شود و در آب موجود در کوزه غرق می شود.

گل کوزه ای

خواص درمانی گیاه کوزه ای

این نوع گیاه گوشتخوار استفاده پزشکی و درمانی نیز دارد. طبق تحقیقات انجام شده که در سال ۲۰۰۹ به وسیله پژوهشگران دانشگاه تل آویو منتشر شد نشان می‌دهد که مواد ترشحی تولید شده توسط گیاهان گوشتخوار شامل ترکیباتی هستند که دارای مواد ضد قارچی بوده و ممکن است باعث توسعه رده جدیدی از داروهای ضد قارچی شوند که نسبت به قارچ‌ هایی که در حال حاضر به داروهای ضد قارچی کنونی مقاوم شده‌اند تأثیر گذار باشند.

separator line

بیشتر بخوانید:

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

روش کاشت و پرورش گل میخک

روش کاشت و پرورش گل آئونیوم

separator line

همچنین میتوانید برای خرید نهال به سایت باغ نت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *